• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Wintersolden: Warm najaarsweer zorgt voor meer producten tegen hogere kortingen

Wintersolden: Warm najaarsweer zorgt voor meer producten tegen hogere kortingen

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De solden is weer van start. De koopjesperiode begint met ongeveer 5 procent extra producten in de rekken in vergelijking met de start van de wintersolden vorig jaar, zo meldt Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) op basis van een rondvraag onder modedetailhandelaars. Door het warme weer in het begin van het traditionele winterseizoen zijn meer producten blijven hangen, waardoor de winkels tijdens de solden nu beter gevuld zijn. Volgens handelsfederatie Comeos werden accessoires, onder en slaapkledij wel goed verkocht.

“Net als vorig jaar kochten consumenten door het warme najaarsweer minder echte winteritems, wat zorgde voor een daling in omzet,” aldus Isolde Delanghe van Mode Unie in een persbericht. “Tevens zien we dat dit jaar evenveel cadeaus werden gekocht voor de feestdagen, maar dat de verkochte cadeaus kleiner zijn in verkoopprijs dan andere jaren. De koude dagen tijdens de eindejaarsperiode zorgden nog voor een goede verkoop, maar deze maakten het volledige winterseizoen niet goed.” Uit een rondvraag in opdracht van Mode Unie blijkt dat 59 procent van de modewinkeliers minder verkocht heeft dan vorig jaar/ 29 procent geeft aan evenveel verkocht te hebben in de aanloop naar de wintersolden en 12 procent geeft aan beter verkocht te hebben.

De impact in de periode voor de solden lag niet alleen bij het warme najaarsweer. De betogingen van de gele hesjes trof de verkoop in Brussel, tijdens actiedagen daalde de verkoop daar met 25 procent, zo meldt Comeos. Ook Black Friday had een keerzijde. Het was een topweekend voor veel ketens, maar in de periode voor en na de ‘zwarte vrijdag’ bleef het stil.

Solden: 5 procent meer in de rekken, fikse kortingen

Tijdens de sperperiode, de maand voor de solden, mogen winkeliers niet openlijk kortingen afficheren, maar een kwart van ondervraagde modezaken doet aan fluistersolden. 36 procent van de handelaren in de sector doet aan koppelverkoop, aldus NSZ. “De laatste jaren zien we dat de kleding- en schoenenwinkels elkaar meer en meer opjagen. Die tendens moeten we doorbreken,” aldus Christine Mattheeuws, NSZ-voorzitter, in een persbericht. “De sperperiode moet de sperperiode blijven, de solden dan weer de solden.”

De solden gaat met flinke kortingen al van start, aldus Comeos. Vooral dameskleding, winterkleding en schoenen zijn de afgelopen periode blijven liggen in de modedetailhandel, aldus de federatie. Gemiddeld liggen de kortingen dan ook tussen de 30 en 50 procent. “Een verdere rek zit hier niet op,” aldus Mattheeuws van NSZ over de kortingen. “Als de verkopers elkaar verder opjagen en elkaar de loef trachten af te steken, zullen sommige spelers, voornamelijk kleinhandelaars, uit de markt worden geduwd, met een verschraling van het aanbod als gevolg.” Uit de rondvraag van Mode Unie blijkt dat de soldenverkoop naar verwachting 3 procent lager uitvalt dan vorig jaar. Van de ondervraagden verwacht 37 procent dat ze minder zullen verkopen dan vorig jaar. 56 procent verwacht een gelijke verkoop en slecht 7 procent van de modehandelaren verwacht een stijging.

Beeld: FashionUnited

Comeos
Mode Unie
Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen
NSZ
Solden
Wintersolden