The Folkore: luxe e-tailer voor Afrikaans design
bezig met laden...
The Folklore: een luxewebwinkel voor Afrikaans design is gelanceerd. Verwacht van deze drie maanden jonge webwinkel van oprichter Amira Rasool geen ‘typische’ Afrikaanse prints; de niche mode van The Folklore past namelijk perfect in het rijtje van moderne onlineluxewinkels zoals Net-a-Porter en Matches Fashion.
De merken die via de Amerikaanse webwinkel worden verkocht, zijn uitsluitend afkomstig van Afrikaanse labels zoals het Zuid-Afrikaanse W35T van Nicola West, WAIF van Gisèle Human en het Nigeriaanse Orange Culture van Adebayo Oke-Lawal, finalist van de LVMH-prijs in 2014. Over de selectie van de merken zegt Rasool tegenover De Tijd: “Het moeten kleren zijn die je aandacht trekken en houden. Daarom moeten ze niet noodzakelijk schreeuwerig of avant-garde zijn.”
Rasool wil een andere kant van Afrikaans design laten zien en koos er daarom voor om de populaire Vlisco-print niet te vertegenwoordigen: “Die hebben al voldoende bekendheid en afzetmarkt. Ik wil de andere kant van Afrikaans design tonen”, aldus Rasool tegenover De Tijd.
The Folklore biedt een platform aan 19 designers voor mannen- en vrouwenkleding en accessoires en levert wereldwijd. In de toekomst wil de ondernemer daar interieurobjecten en beautyproducten aan toevoegen. De prijzen variëren tussen 200 en 400 euro. Op maat gemaakte kledingstukken, zoals de sculpturale jurken van Onalaja, kosten ongeveer 1.000 euro.
Beeld: The Folklore website