• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • TCOG en Hillstar over Business Intelligence: “Data moet nieuwsgierig maken”

TCOG en Hillstar over Business Intelligence: “Data moet nieuwsgierig maken”

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Er is steeds meer data beschikbaar, maar hoe verkrijg je de juiste inzichten om in de toekomst betere keuzes te maken? En waar lopen modebedrijven tegenaan? Rembrandt Kuijpers van TCOG en Klaas Mollema van Hillstar Business Intelligence geven antwoord op deze en andere vragen.

Waar lopen modebedrijven vandaag de dag tegenaan?

Mollema: “Er is steeds meer data beschikbaar. Het kost veel tijd om de juiste informatie te verzamelen en eenmaal beschikbaar is het vaak te laat om in te grijpen. Met de oplossing die wij hebben ontwikkeld wordt veel handmatig werk geautomatiseerd en kun je per dag bijsturen.” Kuijpers: “Let wel: waar veel handmatig wordt gewerkt, worden ook fouten gemaakt. Bovendien is deze werkwijze lastig schaalbaar. Er valt veel winst te behalen door data steeds op dezelfde manier en op hetzelfde moment te ontsluiten, dat biedt gemak én continuïteit.”

Welke trends in de markt zijn er momenteel gaande?

Kuijpers: “Technologie is veel toegankelijker geworden. Dat geldt ook voor Business Intelligence (BI): tien jaar geleden was de aanschaf en implementatie van een BI-systeem een enorme investering. Tegenwoordig heb je voor tien euro per maand al een Power BI-licentie.” Mollema: “Een trend is dat steeds meer bedrijfsafdelingen data inzetten om hun processen te optimaliseren en niet meer alleen de financiële afdeling. Onze BI-oplossing zit ingebed in Office 365 en kan dus eenvoudig beschikbaar worden gemaakt voor elke medewerker.”

Welke voordelen biedt de BI-oplossing?

Kuijpers: “Data krijgt direct betekenis: er rolt bijvoorbeeld meteen een top tien uit van de best verkopende stijlen, agenten, landen, enzovoorts. Beslissingen die voorheen op basis van onderbuikgevoel werden genomen kunnen nu worden onderbouwd met cijfers.” Mollema: “Bedrijven krijgen snel antwoord op basale vragen. Dat maakt nieuwsgierig: goh, als ik dit niet wist, hoe zit het dan daarmee? Aan welk product heb ik het minst verdiend? Het is onze taak om die nieuwsgierigheid heel snel in te kunnen vullen.”

Wat houdt de samenwerking tussen TCOG en Hillstar concreet in?

Kuijpers: “Bij TCOG hebben we een sterke voorkeur voor standaardsoftware die toegankelijk is voor het MKB. Dankzij de samenwerking met Hillstar beschikken we over een standaard BI- oplossing die de gebruiker in staat stelt om data snel en flexibel inzichtelijk te maken.” Mollema: “Vergelijk onze BI-oplossing met een stekkerdoos. Deze is vooraf geconfigureerd en alle stekkers passen al. Een kwestie van plug en play. Je hoeft dus niet vanaf scratch te beginnen, want staat er al een basis. Dat levert een voorsprong op van zeker honderd dagen.”

Wat is jullie toegevoegde waarde?

Kuijpers: “We hebben gezamenlijk veel tijd geïnvesteerd om fashion-specifieke kenmerken – zoals maatbogen, kleurcodes, stijlen en seizoenen – samen te brengen in de BI-oplossing. De vooraf gedefinieerde KPI’s zijn relevant voor vrijwel alle retailers en kledingproducenten.” Mollema: “Technologie zien wij als een hulpmiddel om bedrijfskundige vragen op te lossen. Onze BI-consultants hebben veelal een bedrijfskundige achtergrond waardoor zij niet alleen technisch onderlegd zijn, maar ook meedenken over vraagstukken van bedrijfskundige aard.”

Waarom zijn jullie een goede match?

Kuijpers: “We bedienen dezelfde marktsegmenten en hebben vergelijkbare groeiambities. Daarnaast is er ook een intermenselijke klik. Na een verkennende fase waarin we tot deze conclusie zijn gekomen hebben we in 2016 een officiële partnerovereenkomst gesloten.” Mollema: “Zowel TCOG als Hillstar zijn verknocht aan Microsoft. Dat is een groot voordeel: hierdoor kan onze BI-oplossing eenvoudig worden gekoppeld aan de ERP-omgeving van TCOG op basis van Microsoft Dynamics NAV, mits je over de juiste expertise beschikt.”

Waar zijn jullie trots op?

Mollema: “Veel klanten geven aan dat zij eindelijk het inzicht hebben verkregen waar ze al zo lang naar op zoek waren. ‘Dit had ik vijf jaar eerder moeten doen’, horen we vaak. Die bevestiging van onze toegevoegde waarde is het mooiste compliment dat je kunt krijgen.” Kuijpers: “Daar sluit ik mij graag bij aan. Het doel van onze samenwerking is om bedrijven te helpen succesvol en winstgevend te zijn. TCOG en Hillstar delen dezelfde visie op klanttevredenheid en onze gezamenlijke drijfveer is om klanten echt te ontzorgen.”

Wat doen TCOG en Hillstar nog meer?

Kuijpers: “TCOG levert bedrijfssoftware voor verschillende markten: fashion, retail en hospitality. We opereren als one-stop-shop met diverse specialisaties. Om het productaanbod compleet te maken werken we daarnaast samen met prefered partners.” Mollema: “Hillstar is gespecialiseerd in management rapportage, ook wel Business Intelligence (BI) genoemd. Ons doel is om ondernemingen inzicht te geven in hun bedrijfsdata. Zo maken we de business van onze klanten letterlijk intelligenter.”

Hebben jullie een tip voor bedrijven die met BI aan de slag willen?

Mollema: “Werk met duidelijke doelstellingen. Vaak willen bedrijven teveel tegelijk en komen tijd te kort om al die doelen te realiseren. Stel daarom eerst een roadmap op om vervolgens stap voor stap bepaalde bedrijfsprocessen te optimaliseren met behulp van de verkregen inzichten.” Kuijpers: “Vergeet niet dat het werken met BI voor de gehele organisatie vaak een grote omslag is. Om iedereen mee te krijgen in dat proces, is een zorgvuldige implementatie vereist. Daar helpen wij kanten bij door hen te voorzien van goed advies en trainingen.”

Voor meer informatie over TCOG klik hier.

Business Intelligence
Data
Hillstar
Partner Content
rembrandt kuijpers
TCOG