Solden start met 50 procent minder omzet op de eerste dag
bezig met laden...
De wintersolden is gisteren officieel van start gegaan. Waar normaal gesproken de koopjesperiode op een zaterdag van start gaat, was dit nu op een maandag. Deze beslissing had zo zijn effect op de resultaten: uiteindelijk werd er 50 procent minder omzet gedraaid dan de eerste dag van de wintersolden vorig jaar, zo blijkt uit rondvraag van Mode Unie.
“Ten eerste startten de solden dit jaar op maandag, traditioneel een kalme verkoopdag in de modesector,” aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, in het persbericht. “Bovendien viel de soldenstart ná de Kerstvakantie, wat maakt dat heel wat consumenten terug aan het werk zijn. De soldenstart vorig jaar viel op vrijdag; de start van het weekend én ín de Kerstvakantie. Moeilijk vergelijken dus.” Daarnaast helpen de andere coronamaatregelen ook niet mee. “Naast de start op de maandag na de Kerstvakantie zet het verplicht individueel shoppen een flinke rem op de verkoop. Zolang de regel van 1 klant per 10 vierkante meter wordt nageleefd, zien we dus geen enkele reden om winkelen met je bubbel niet toe te staan. Consumenten shoppen nu eenmaal minder graag alleen. Sommige subsectoren zien hier nog zwaarder van af dan andere. In herenzaken wordt bijvoorbeeld traditioneel met de partner geshopt.”
“Door de mindere seizoensverkoop, hangen er nog heel wat leuke winteritems in de rekken en met het koude weer hebben consumenten nu een uitgelezen kans om een kwalitatief stuk aan een mooie korting te scoren,” aldus Delanghe.
Altijd al up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u aan voor de FashionUnited nieuwsbrief! Voeg u toe aan een netwerk van ondernemers, CEO's, ontwerpers, inkopers en andere modeprofessionals die de FashionUnited nieuwsbrief al ontvangen.