• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Snelle levering vs bezorgkosten: korte bezorgtijd minst belangrijk bij kleding en schoenen

Snelle levering vs bezorgkosten: korte bezorgtijd minst belangrijk bij kleding en schoenen

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |ONDERZOEK

Lage bezorgkosten en snelle levering: allebei zijn het belangrijke aspecten voor consumenten als het aankomt op online bestellingen. Maar wanneer ze moeten kiezen tussen beiden, wat is dan het belangrijkste? Uit onderzoek van Marcommit in opdracht van Descartes (bedrijf dat oplossingen biedt in de logistiek) blijkt dat 70 procent van de duizend consumenten bereid is langer te wachten op de levering als ze hierdoor minder bezorgkosten hoeven te betalen.

Wanneer het gaat om bestellingen van kleding, elektronica en meubels vinden Nederlanders bezorgkosten belangrijker dan levertijd. Ze zijn niet bereid meer te betalen voor een snelle levering, aldus het onderzoek. Een korte levertijd is voor consumenten het minst belangrijk als ze online kleding en schoenen kopen, aldus de resultaten.“Door consumenten de keuzevrijheid te geven in de lengte van de levertijd en de hoogte van de bezorgkosten, maken retailers 70 procent van de consumenten tevredener,” aldus Albert van Roekel, directeur Solutions Consultancy bij Descartes, in het persbericht. “Hier valt voor bedrijven dus nog veel te halen.”

Consumenten kiezen langere bezorgtijd als er lagere kosten aan verbonden zijn

Eerder bleek al uit een onderzoek van Trusted Shops dat bijna driekwart van de duizend ondervraagde consumenten de verzendkosten ziet als een reden om af te zien van een e-commerce bestelling. Het bezorgproces is sowieso aan veranderingen onderhevig met sameday delivery, robots die leveringen gaan doen, pashokjes in ophaalpunten voor bestellingen zodat kleding meteen gepast en zonodig geretourneerd kan worden. Ook wordt door Zalando en Bpost in België getest met het in-home leveren van pakketten door middel van slimme technologie.

Niet alleen wordt er gezocht naar allerlei oplossingen voor snelle levering en lage bezorgkosten, ook wordt gekeken naar het milieueffect van al deze bestellingen die thuisgebracht moeten worden. Daarnaast veranderen grote online spelers hun beleid en zijn leveringen onder de twintig of 25 euro niet meer gratis. Zalando rekent bijvoorbeeld al in Ierland, Spanje en Italië bezorgkosten bij een bestelling onder de 25 euro. Bij H&M kunnen alleen de ‘plus’ leden van het loyalty-programma nog gebruik maken van gratis bezorging voor bestellingen onder deze prijsgrens.

Beeld: Unsplash

Bezorging
bezorgkosten
E-commerce
levering
leveringstijd