• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Sjaallabel D’Autan opent voor het eerst fysieke verkooppunten

Sjaallabel D’Autan opent voor het eerst fysieke verkooppunten

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het nog jonge sjaallabel D’Autan van de Antwerpse ontwerper Evi van der Planken opent dinsdag 24 april in de Schrijnwerkersstraat 20 in Antwerpen haar eerste pop-upstore. In de zomer van 2018 gaat er ook een pop-upstore open in de Belgische badplaats Knokke. Dat maakt het label via een persbericht bekend.

De Antwerpse Evi van der Planken schrijft in het persbericht dat ze hoopt door middel van het openen van de pop-upstores een groter publiek aan te trekken. Evi van der Planken: “Om de beleving en het DNA van een label mooi neer te zetten, is het naar mijn gevoel erg belangrijk om een fysieke winkel als uithangbord te hebben. Ik kan me nu als startend label nog geen permanente winkel veroorloven, vandaar dat ik start met het openenen van pop-up stores. Hierdoor kun je als merk groeien. Bovendien waan je je gedurende enkele weken zaakvoerder van je eigen flagshipstore wat bijzonder leuk is.”

De D’Autan-collectie - het merk is vernoemd naar ‘le vent d’Autan’, een onstuimige wind in Zuid-Frankrijk - bestaat uit handgeschilderde chiffonsjaals die deels in België en deels in Italië worden geproduceerd. Voor de realisatie van de dessins werkt de ontwerpster samen met nationale en internationale artiesten. De sjaals uit de collectie verwijzen net als de merknaam naar natuurelementen en dragen namen zoals ‘breeze’, ‘wave’ en ‘air’. De niet-seizoensgebondencollectie bestaat uit sjaals die dienst kunnen doen als pareo, hoofddoek en haarband. Onlangs heeft van der Planken haar collectie uitgebreid met de Dott-accessoire; een honderd procent lamsleren accessoire dat de sjaal in model houdt en fixeert. De handgemaakte Dott’s zijn verkrijgbaar in de kleuren wit, felroze, beige en grijs. Het merk werkt naar eigen zeggen volgens het ‘slow fashion’-principe met een basiscollectie die over verschillende seizoenen doorloopt én een capsulecollecties, die telkens in een beperkte oplage geproduceerd worden.

Van der Planken is van mening dat een een sjaal als een op zichzelf staand accessoire gezien kan worden en dat het dient als statement. Evi van der Planken in het persbericht: “Sjaals worden verkocht als toebehoren bij een outfit. Bij D’Autan draaien we dit om. Een sjaal van D’Autan maakt juist de outfit.”

Over Evi van der Planken/ D’Autan

Evi Van der Planken, voormalig advocate en huidig districtsvoorzitter van het district Berchem, België, lanceerde het label in september 2017. De D’Autan pop-up store in Antwerpen opent dinsdag 24 april zijn deuren en zal daar gevestigd blijven tot en met zondag 1 juli 2018. Tijdens de zomervakantie opent vervolgens de pop-up store in Knokke. Details over de openingsdatum en locatie in de badplaats zijn nog niet bekend. De sjaals worden naast de winkel ook verkocht via de webshop van het merk. De consumentenadviesprijs voor een D’Autan-sjaal bedraagt tussen de 145 euro en 275 euro.

Beeld: D’Autan

D’Autan
Pop UpStore