(advertentie)
(advertentie)

Singles Day 2017 overtrof alle verwachtingen. De Chinese online gigant Alibaba en tevens bedenker van de feestdag maakte een recordomzet van 25,3 miljard dollar en topt daarmee de 17,8 miljard omzet van vorig jaar. Alibaba’s Chinese e-commerceconcurrent JD zag zijn omzet groeien met vijftig procent en wist 19,14 miljard dollar binnen te halen op de dag van de zelfverwennerij. JD.com begon vanwege logistieke redenen al op 1 november met het aanbieden van kortingen.

Veel Chinese consumenten wachten met het doen van hun aankopen tot 11-11, de officiële datum van Singles Day. Niet alleen worden er die dag veel verzorgingsproducten gekocht maar ook veel elektronische goederen. Op zondag waren er bij Alibaba alleen al 812 miljoen bestellingen geplaatst.

In Nederland neemt de populariteit van Singles Day mondjesmaat toe. Een aantal webshops waaronder Singles Day Discount, Bol.com, Bcc, Easytoys en Pandora doen duizenden producten in de aanbieding om de dag van de singles te vieren. In de winkelstraat gaven grotere ketens zoals Hunkemöller voorzichtig kortingen op hun goederen. Webwinkel Bol.com heeft aangegeven dat de omzet boven verwachting is, maar dat ze geen exacte cijfers kunnen delen. Aan Nu.nl vertelt de e-tailer dat ze binnen 24 uur tienduizenden producten hebben verkocht.

Singles Day is de grootste online-shop-dag van het jaar. Oorspronkelijk draait de Chinese feestdag om het vrijgezel zijn en wordt het jaarlijks op 11-11 gevierd omdat deze datum vier keer het symbool één bevat. Sinds 2009 is het door toedoen van webgigant Alibaba een commercieel evenement geworden waarmee recordomzetten worden gehaald.

Lees ook: Steeds meer webwinkels geven kortingen op Singles Day