Singles’ Day: Alibaba zet 74,1 miljard dollar om
bezig met laden...
11 november: Voor de een is het Sint Maarten, voor de ander de start van het carnavalsseizoen, maar voor de retail is het Singles’ Day. Het van oorsprong Chinese evenement waaide een aantal jaar geleden over naar Nederland en neemt een steeds prominentere plek in. Gisteren was het zover en de resultaten zijn weer opzienbarend.
Voor wie nog niet bekend is met Singles’ Day: het is een feestdag in het leven geroepen door studenten. Het is de tegenhanger van Valentijnsdag en is bedoeld zodat single mensen cadeaus kopen voor zichzelf. Of dit nou werkelijk nog de insteek is van het koopjesfestijn blijft natuurlijk de vraag. Het is nou niet exact zo dat men moet aantonen dat men single is voor een aankoop.
Het Chinese Alibaba, eigenlijk de grande dame van Singles’ Day, zette in de eerste dertig minuten van 11 november 56 miljoen dollar om, zo meldde nieuwsbureau Reuters. Omgerekend is dit zo’n 47 miljoen euro. Wie een snelle rekensom maakt betekent dit ruim 1,5 miljoen per minuut en ruim 26.000 per seconde. Laat deze informatie even bezinken. Aan het einde van het koopjesfestijn had Alibaba een omzet behaald van 74,1 miljard dollar, in euro komt dat neer op ongeveer 62,7 miljard.
Image: Artem Beliaikin / Unsplash