• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Schoenenlabel Thiron waagt sprong naar het buitenland

Schoenenlabel Thiron waagt sprong naar het buitenland

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

In België heeft schoenenlabel Thiron in twee jaar tijd bekendheid opgebouwd, maar nu is het tijd voor meer. De herfst/wintercollectie van het door Guy Thiron opgerichte label zal voor het eerst ook door retailers in het buitenland worden verkocht. Onder andere schoenenwinkel Garrice in Parijs en de Japanse retailer John Bull zijn de eerste buitenlandse verkooppunten waar de collectie van de Belgische ontwerper binnenkort te vinden is. De stap naar het buitenland stond altijd al in de plannen van Thiron, al is het natuurlijk altijd een kwestie van afwachten hoe alles uiteindelijk uitpakt. Dat deze ontwikkeling een uiterst logische is, is wel duidelijk voor Thiron: “Zo groot is België nu ook weer niet.”

Het buitenland lonkt voor Belgisch schoenenlabel Thiron

Thiron begon zijn schoenenlabel twee jaar geleden, en de eerste twee collecties werden uitsluitend verkocht in zijn eigen winkel. Wel was al vanaf het begin duidelijk dat het niet daarbij zou blijven: na de eigen winkel zouden ook andere retailers in België en daarna ook daarbuiten moeten volgen. “Ik heb het label Thiron niet opgericht met de bedoeling een private label neer te zetten, maar wilde echt een volledige collectie opzetten vanaf nul,” legt Thiron uit aan FashionUnited. Van de hakken tot de zolen en de leesten van zijn schoenen: alles wilde Thiron helemaal zelf vormgeven, en volgens de ontwerper zou het daarom ook niet mogelijk zijn geweest zijn label enkel in de eigen winkel te verkopen. “We hadden met de fabrikanten ook de overeenkomst gesloten dat we het label eerst twee seizoenen zouden verkopen bij Thiron om te zien of het bij ons zou werken, om het daarna bij andere retailers te gaan verkopen.”

Dat Thiron ook bij andere Belgische retailers succes wist te oogsten, is inmiddels wel gebleken. Het merk wordt in België bij ongeveer tien multimerkenwinkels verkocht, waaronder La Bottega in Hasselt, Moernaut in Dendermonde en Van Loock in Zandhoven. Vanaf dit najaar zal het merk voor het eerst buiten België verkrijgbaar zijn, en dat is een ontwikkeling waar Thiron heel erg blij mee is. “Wanneer je voor het eerst in het buitenland wilt gaan verkopen, kun je twee dingen doen. De eerste mogelijkheid is dat je in zee gaat met een agent die het vervolgens lokaal in de markt zet. De tweede manier is om het rustiger aan te doen en juist bewust op zoek te gaan naar de juiste addressen,” licht Thiron toe. Waar hij zelf voor heeft gekozen? De laatste optie. “Het is natuurlijk een iets langer verhaal, maar dan wordt je merk wél verkocht op de plekken waar je verkocht wilt worden.” Het is een aanpak die de ontwerper ook in het thuisland heeft gehanteerd: allereerst in zee gaan met een beperkt aantal winkels, en vanuit daar langzaam uitbreiden. “Het is belangrijk dat we eerst in zee gaan met een aantal winkels die toonaangevend zijn en die worden gevolgd door de rest van de markt,” aldus Thiron.

Beurzen bezoeken is van essentieel belang voor Thiron

Uitbreiden in eigen land is één ding, maar de stap wagen naar andere landen: hoe moet zoiets worden aangepakt? Net zoals het geval was bij het zoeken naar retailers in België, stelde Thiron allereerst een shortlist samen van winkels waar hij zijn label wel zou willen verkopen. Een winkel die op deze lijst voorkwam, was Garrice: “Zij liggen qua prijssegment en stijl in lijn met waar ik zit, en hebben daarnaast drie winkels in Parijs. Onder andere in le Marais en aan de Rue de Rivoli. Daarom was dit voor mij in Parijs de meest voor de hand liggende winkel.”

Het is echter een stuk moeilijker om een goed overzicht te verkrijgen van de schoenenretail verder van huis, en daarom is het van essentieel belang geweest om op bekende beurzen als The Micam in Milaan en Premiere Classe Tuileries in Parijs te staan. “Op zo’n beurs komt de hele wereld,” zegt de ontwerper. Het was dan ook op de Parijse beurs dat Thiron in contact kwam met inkopers van John Bull. “Ze zijn vernieuwend en zoeken echt naar aparte dingen. Dat Thiron nog niet in Japan wordt verkocht was dan ook een vereiste, en Belgische en Europese merken zijn daar nu eenmaal erg geliefd.”

Thiron: “Het is soms moeilijk, maar altijd heel leuk als de collectie er eenmaal staat”

De komende tijd focust Thiron zich op de verdere uitbreiding van zijn label. Met name in Europa hoopt de ondernemende ontwerper voet aan te grond te krijgen in de grote steden, maar ook Azië biedt veel mogelijkheden. Hoewel Thiron zeker niet uitsluit dat er ook in België nieuwe verkooppunten bij komen, is het volgens hem op dit moment belangrijk om verder te kijken. “Door het prijssegment waarin we ons bevinden, heeft het geen zin om in elke winkel in België liggen. Ik heb liever een kleiner aantal exclusievere verkooppunten,” verklaart Thiron. Met verkooppunten in diverse grote steden kan het merk zijn exclusiviteit behouden en tegelijkertijd groeien. “Als je het te breed verkoopt, verzadig je de markt.”

Terugblikkend op de vier seizoenen van Thiron kan de ontwerper wel stellen dat zowel het label als hijzelf een mooie ontwikkeling hebben doorgemaakt. Zo bestond de eerste collectie van zijn label uit acht modellen, en inmiddels zijn dat er 35. Daarnaast komt de ontwerper elk seizoen weer met nieuwe modellen: “In het begin hebben we bepaalde succesvolle modellen soms opnieuw uitgebracht in het volgende seizoen. Je voelt echter wel dat bepaalde modellen op een bepaald punt over hun hoogtepunt heen zijn, en dan is het belangrijk om te veranderen.”

Ook als ontwerper is Thiron sinds het begin van zijn label in 2014 gegroeid. “Natuurlijk weet je als ontwerper heus hoe een schoen in elkaar zit en hoe deze wordt opgebouwd, maar tijdens de productie komen ook zoveel dingen kijken,” legt Thiron uit. Voor zijn label werkt hij met verschillende fabrikanten die zich ieder ontfermen over een specifiek deel van de schoen, en na vier seizoenen weet de ontwerper inmiddels beter op welke punten het mogelijk fout kan gaan en waar dus extra aandacht aan moet worden geschonken. “Op sommige punten moet je kort op de bal zitten en is het nodig om bij te sturen. En dan nog heb je nooit honderd procent controle over het proces: iedereen die in deze business zit weet wel waarover ik spreek.” Hij leert naar eigen zeggen elk seizoen meer, en dat maakt dat hij ook zoveel van zijn vak houdt: “Het is niet evident en het is vaak heel moeilijk, maar het is altijd wel heel leuk als de collectie er eenmaal staat.”

Beeld: Thiron, via persbericht en Facebook

Garrice
John Bull
Thiron