• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Samsøe & Samsøe brengt Scandi style nu ook naar Antwerpen

Samsøe & Samsøe brengt Scandi style nu ook naar Antwerpen

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Samsøe & Samsøe opende onlangs een eerste flagshipstore in België, op de Antwerpse Kammenstraat. FashionUnited nam een kijkje en sprak met hoofddesigner van het Deense merk, Mia Kappelgaard.

Het Deense modelabel werd al online verkocht én in meer dan 40 eigen winkels, waaronder enkele in Nederland. België moest het tot op vandaag stellen met het aanbod in multibrandstores. Het merk ligt namelijk ook in meer dan 500 verkooppunten in 27 Europese landen. Het werd in 1993 opgericht door de broers Klaus en Preben Samsøe in het Quartier Latin in Kopenhagen. Oorspronkelijk als sieradenlabel maar het gamma werd al snel uitgebreid met T-shirts. In 2000 werd het merk overgenomen door Peter Sextus en Per-Ulrik Andersen en groeide het uit tot een internationaal modemerk met toegankelijke, hedendaagse kleding, schoenen en accessoires voor mannen en vrouwen.

Ons ideaal is democratisch, benaderbaar en elegant met een snuifje Kopenhagen.

Mia Kappelgaard, Head of Design, Samsøe & Samsøe

Snuifje Kopenhagen

Samsøe & Samsøe gaat prat op herkenbaar Scandinavisch design (functioneel, minimalistisch), in de beste materialen, aan een aanvaardbare prijs. Mia Kappelgaard, Head of Design, vertelt hoe haar merk zich kan onderscheiden van andere high street brands: “Ik geloof in de veelzijdigheid van het merk, klanten komen bij ons geen look kopen, ze kunnen hun eigen verhalen creëren met onze collecties. Het merk richt zich wel op onafhankelijke, stedelijke mannen en vrouwen die een eigen stijl durven te ontwikkelen. We geloven ook dat je mee kan zijn met de recente trends zonder deze slaafs te volgen. Samsøe & Samsøe is eenvoudig, functioneel en tijdloos. We combineren klassiek Scandinavisch design met vakmanschap en materialen van hoge kwaliteit voor een luxueuze feel. Gesofisticeerd maar draagbaar. Ons ideaal is democratisch, benaderbaar en elegant met een snuifje Kopenhagen.”

De Benelux is ook een belangrijke markt voor ons. We waren al een tijdje op zoek naar een plek in België maar we wilden het niet overhaasten, het moest de juiste plek in de juiste stad op het juiste moment zijn.

Mia Kappelgaard, Head of Design, Samsøe & Samsøe

Strategisch

Deze winkelopening maakt deel uit van een internationale retailstrategie waarbij de Denen hun universum willen uitbreiden naar de hipste Europese steden, zoals pakweg Berlijn en Amsterdam. “Het is internationaal een belangrijke periode voor ons”, weet Mia Kappelgaard; “We willen de juiste markten bereiken. We zijn enorm gegroeid sinds de start, maar we zijn er ook trots op dat we trouw zijn kunnen blijven aan onze oorspronkelijke vorm. Noorwegen en Zweden zijn al een aantal jaren sterke markten voor ons, we zijn dankbaar voor de fantastische positionering in Scandinavië. De Benelux is ook een belangrijke markt voor ons. We waren al een tijdje op zoek naar een plek in België maar we wilden het niet overhaasten, het moest de juiste plek in de juiste stad op het juiste moment zijn. Antwerpen spreekt me heel erg aan, natuurlijk ook als modestad, ze is klein tegenover wereldsteden als bijvoorbeeld New York maar heeft wel alles in huis. We hebben wat aandacht in Spanje en Frankrijk en groeien heel goed in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland – we openden onlangs twee winkels in Berlijn. De recente flagshipstore-openingen op premium locaties in de modesteden zijn absoluut spannend. Maar we doen het stap voor stap. We hebben wel wat aandacht van kleine winkels in Japan en de Verenigde Sstaten maar internationaal gaan is een brug te ver. De V.S. is supergroot en alles zit er anders in elkaar. We zien wel wat er op ons pad komt.”

We willen die zes collecties dit jaar nog afbouwen naar vier per jaar. We willen rekening houden met de cycli waar fysieke winkels aan onderhevig zijn – met bijvoorbeeld de mid season sales - en zorgen er op die manier voor dat de shops tijd genoeg hebben om het product aan volle prijs te verkopen

Mia Kappelgaard, Head of Design, Samsoe & Samsoe

Modewijk

In Antwerpen kozen ze voor de trendy modewijk als nieuwe bestemming. Deze buurt verenigt designerboetieks, streetwear- en luxewinkels met meer alternatieve initiatieven. Interieur, mode, food en culturele ervaringen zijn er te vinden. En nu dus ook tweemaandelijks een nieuwe dames- en herencollectie, accessoires en schoenen van Samsøe & Samsøe. Mia Kappelgaard: “We willen die zes collecties dit jaar nog afbouwen naar vier per jaar. Deze zullen dan in verschillende ‘drops’ in de rekken terechtkomen. We willen rekening houden met de cycli waar fysieke winkels aan onderhevig zijn – met bijvoorbeeld de mid season sales - en zorgen er op die manier voor dat de shops tijd genoeg hebben om het product aan volle prijs te verkopen.”

Samsoe & Samsoe op Kammenstraat 25

De collecties komen terecht in een ruimte van 150 vierkante meter, achter een acht meter lange façade waar vroeger een filiaal van Wasbar zat. Morten Hedegaard, de architect achter enkele van de meest trendy boetiekhotels in Kopenhagen, nam het pand onder handen. “Dat werd aan de binnenkant volledig gestript,” vertelt de PR van Samsoe & Samsoe. Hoewel er altijd een duidelijke verwijzing is naar het Samsøe & Samsøe-dna, is elke winkel uniek, met respect voor het gebouw en de architecturale details. Het interieur benadert de klassieke Scandinavische designtraditie op een moderne, minimalistische manier. Artistieke lichtinstallaties en wandsysteem uit de fifties zorgen voor originaliteit. Het is een allround winkelervaring met multifunctionele mogelijkheden: sociale ruimtes en grote interactieve schermen voor een bezoek aan de webshop.

Ik denk wel dat ik mijn stempel heb kunnen op de collecties sinds ik erbij kwam, zeven jaar geleden. Ik voel me aangetrokken tot sterke, zuivere lijnen, verschillende kleurschakeringen en prints.

Mia Kappelgaard, Head of Design, Samsoe & Samsoe

De stempel van de designer

Of Kappelgaard het gevoel heeft dat ze toch een beetje haar eigen stempel op het merk heeft kunnen drukken? “Er wordt veel gepraat en alles is open voor debat binnen het bedrijf. Elke stem wordt gehoord en gewaardeerd en dat genereert een erg inclusieve, creatieve omgeving. Die openheid behoort tot de essentie en schoonheid van het merk en is de reden dat ik er graag werk. Het is vrij uitzonderlijk, vooral in deze branche. Ik denk wel dat ik mijn stempel heb kunnen op de collecties sinds ik erbij kwam, zeven jaar geleden. Ik voel me aangetrokken tot sterke, zuivere lijnen, verschillende kleurschakeringen en prints. Het beroemde Deense design waarmee ik opgroeide, was de moderne Deense stijl van de fifties. Sommige van de ideeën die destijds zijn ontwikkeld, spelen een belangrijke rol bij het ontwerpen van de huidige collecties. Ik integreer graag nieuwe materialen en functionaliteit in de kleding. We hebben absoluut een scandi-mentaliteit bij Samsøe & Samsøe.”

Foto’s: Samsøe & Samsøe (1-3), Jack (4).

Mia Kappelgaard
SAMSOE SAMSOE