• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Retailparken: geliefder onder retailers én consumenten

Retailparken: geliefder onder retailers én consumenten

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Elke retailer zal kunnen beamen dat, voor het oogsten van succes, de locatie waar een bedrijf is gevestigd van essentieel belang is. In een tijd waarin winkelleegstand in veel steden aan de orde van de dag lijkt te zijn, is een nieuwe trend waarneembaar: de opkomst van retailparken. Het Amerikaanse vastgoedbedrijf Cushman & Wakefield deed in Europa onderzoek naar de ontwikkelingen omtrent retailparken en kwam tot de conclusie dat de centra steeds meer aan populariteit winnen, zowel onder retailers als onder consumenten.

Retailparken in Europa beslaan oppervlakte van 37,3 miljoen vierkante meter

Uit de cijfers van Cushman & Wakefield is gebleken dat in 2015 863.000 vierkante meter aan retailparken werd opgeleverd. Hiermee besloegen alle Europese retailparken op 1 januari 2016 een gezamenlijke oppervlakte van 37,3 miljoen vierkante meter. Met name in Frankrijk, Groot-Brittannië en België lijkt dit type winkelgelegenheid sterk in opkomst te zijn, wat blijkt omdat hier de meeste vierkante meters aan winkeloppervlakte zijn toegevoegd. In Frankrijk betrof het in het afgelopen jaar een toename van 393.000 vierkante meter, in België kwam er 102.000 vierkante meter bij en tot slot bedroeg de toename in Groot-Brittannië 66.000 vierkante meter.

Cushman & Wakefield voorspelt dat de aantrekkingskracht die retailparken hebben ook in 2016-2017 nog lang niet uitgewerkt zal zijn. Naar verwachting zal in deze periode nog 1,3 miljoen vierkante meter worden bijgebouwd, en zal 1,1 miljoen vierkante meter aan winkelruimte worden opgeleverd. In Frankrijk zal ongeveer 1,1 miljoen vierkante meter worden bijgebouwd, in Groot-Brittannië 360.000 vierkante meter en in Italië 200.000 vierkante meter. België, dat in het afgelopen jaar nog de op één na grootste toename doormaakte, zal in 2016 en 2017 waarschijnlijk iets meer dan 100.000 vierkante meter bij gaan bouwen.

In buurland Nederland genieten retailparken overigens een stuk minder populariteit. In de top tien van landen die de meeste vierkante meters aan retailpark tellen, komt Nederland niet voor. Wanneer het gaat over de tien landen in West-Europa waar de totale oppervlakte het komende jaar naar verwachting het meeste toe zal nemen, staat Nederland op de negende plaats met een verwachte oppervlakte toename van ongeveer 2.000 vierkante meter.

De Britten houden het meest van retailparken

Hoewel de beschikbare ruimte in Frankrijk het sterkst is toegenomen, blijven retailparken het populairst in Groot-Brittannië. Hier beslaan retailparken gezamenlijk een oppervlak van meer dan 9,5 miljoen vierkante meter. De Britten worden op de hielen gevolgd door de Duitsers, die iets meer dan 8 miljoen vierkante meter aan retailparken tot hun beschikking hebben. De top drie wordt afgesloten door Frankrijk met een aantal van iets minder dan 6 miljoen vierkante meter. Duidelijk wordt dat retailparken met name in West-Europa goed zijn vertegenwoordigd. In het gebied CEE (Central Eastern Europe) zijn Polen (1 miljoen vierkante meter), Tsjechië (800.000 vierkante meter) en Hongarije (600.000 vierkante meter) de landen met het grootste aantal retailparken.

Dit maakt retailparken zo geliefd

Dat retailparken een steeds grotere aanwezigheid zullen hebben, is wel gebleken. Maar wat maakt deze centa nu zo een gewilde locatie voor retailers? Volgens Cushman & Wakefield is het samen te vatten in een aantal hoofdpunten: “Relatieve lage kosten, flexibele winkelvloer lay-outs, een betere logistieke structuur voor de bevoorrading van winkels en de mogelijkheid om nieuwe winkelformats- en concepten te testen zijn de drijvers achter de grote vraag naar ruimte in retailparken.” Voor consumenten zit de aantrekkingskracht van een retailpark in de mogelijkheid om op één plaats allerlei verschillende producten te kunnen kopen (one stop shopping), een goede toegankelijkheid en gratis parkeergelegenheid. Daarnaast is een fijne winkelervaring volgens Cushman & Wakefield minstens zo belangrijk als gemak, en ook dat kunnen retailparken bieden: niet alleen door veel aandacht te besteden aan een stijlvolle inrichting, maar ook door retailers en aanbieders van entertainment onder één dak samen te brengen.

Beeld: Espace Shopping Hydrion Arlon, Centre Commercial les Bastions en Retailpark Roermond (via Facebook)

Cushman Wakefield
retailparken