• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 'Retailers willen wel technologie in de winkel, als je ze eerst een duwtje geeft'

'Retailers willen wel technologie in de winkel, als je ze eerst een duwtje geeft'

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |REPORTAGE

Virtual reality, een spy-bril of NFC-tags. Als retailer ontkom je tegenwoordig bijna niet meer aan technologie in de winkel. Maar detaillisten en winkelmedewerkers moeten nog wel een beetje gepusht worden voor ze al die snufjes daadwerkelijk willen gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van studenten van TMO Fashion Business School, in het kader van het project Hype Lab.

Vlak voor de zomervakantie presenteren de studenten de resultaten van hun onderzoeken op TMO. Behalve docenten, zitten er enkele mensen uit de branche in de zaal, zoals mensen van de gemeente Rijswijk, retailers en medewerkers van technologie bedrijven. Dat zorgt voor de nodige spanningen bij de laatste zes studenten die hun resultaten presenteren. Er worden daarom nog wat last minute presentatietips uitgewisseld. “Denk straks gewoon dat iedereen naakt in de zaal zit,” zeggen de studenten nerveus tegen elkaar.

TMO-studenten onderzochten: zijn retailers klaar voor de 21e eeuw?

Op TMO staat de dag in het teken van presentaties van studenten die zich hebben gebogen over de vraag of retailers wel klaar zijn voor de 21e eeuw. Jiska Hoogenkamp, Sanne Busscher, Viva Verspui, Janneke Kamp, Michelle Delfgou en Veerle van Hees deden onderzoek in Rijswijk en ontdekten dat retailers uiteindelijk best met de tijd mee willen gaan, maar ze hebben wel een duwtje in de rug nodig.

In winkelcentrum In de Bogaard in Rijswijk werd sinds april getest met een VR-bril, NFC-tags, een spy-bril en met een loyaliteitsapp. De studenten testten dit samen met de winkels Prénatal, J22, Albert Heijn XL en Kapper Zuidgeest, in het kader van Hype Lab. Dit project is een initiatief van de gemeente Rijswijk en dit is onderdeel van Future Proof Retail, zij doen landelijk onderzoek naar hoe retailers toekomstbestendig kunnen zijn en blijven.

Winkelen met een VR-bril

Een VR-bril in een winkel kan verschillende voordelen hebben, zo lichten studentes Jiska Hoogenkamp en Sanne Busscher toe in hun presentatie. Je kunt bijvoorbeeld de consument een bril opzetten en hen zo een nieuw winkelconcept laten beleven. Of werk je in een interieurwinkel dan kun je de nieuwe meubels meteen in de virtuele wereld bij de klant ‘thuis’ neerzetten.

Geneviève Zijlstra, regiomanager van Prénatal testte deze bril in de winkel in Rijswijk. "In Utrecht hebben we een nieuw concept, Prénatal Boutique. Door consumenten in Rijswijk de bril te geven, konden we hen dit concept laten zien en meteen hun mening horen. Dit heeft ons mooie nieuwe ideeën opgeleverd," vertelt ze.

Zag ze het meteen zitten om mee te doen aan het project? "Ja, want het is een mooie testcase voor ons. Zonder meteen de technologie aan te schaffen, konden we testen wat het ons gaat opleveren en of het haalbaar is om het uiteindelijk echt te implementeren. Zo'n VR-bril levert niet direct meer omzet op, maar wel waardevolle informatie én beleving voor de consument," meent ze.

Studente Hogenkamp beaamt dat je de VR-bril echt moet zien als hulpmiddel. "Nadat Prénatla de bril had getest, kon teruggekoppeld worden naar het hoofdkantoor dat het boutique-concept ook in Rijswijk aanslaat." Viva Verspui: "Maar het is weer niet handig om die bril in de winkel op te zetten als je alleen met je kind bent, want dan kun je natuurlijk niet goed opletten."

NFC-tags zijn veelbelovend

Zijlstra testte in de Prénatal-winkel ook NFC-tags. Dit zijn een soort chips die je aan producten hangt. Consumenten kunnen die met hun telefoon scannen en vervolgens extra informatie krijgen over een product. "Heel handig als je als klant binnenkomt en er net even geen medewerker is," aldus de area sales manager.

Volgens retailers een veelbelovende ontwikkeling. Maar uit het onderzoek van Viva Verspui en Janneke Kamp blijkt wel dat consumenten nog een aansporing nodig hebben van het winkelpersoneel om de tags daadwerkelijk te scannen. Ook blijkt het een drempel te zijn dat gebruikers van een iPhone eerst nog een speciale app moeten downloaden. Dan ben je snel geneigd tot afhaken.

Angst voor het onbekende

Ondertussen zijn winkelmedewerkers toch wat huiverig voor de technologie, omdat ze bang zijn dat hun banen erdoor in het nauw komen. "Vooral oudere medewerkers hebben angst voor het onbekende, ze zijn bang dat ze de snufjes niet snappen, dat het niet lukt of dat klanten er niet positief op reageren, dat zijn aannames en die moeten we ontkrachten," zegt Jacqueline Arnoldy, projectbegeleider van TMO tijdens de presentatie.

Retailers zelf zijn in eerste instantie ook niet al te happig. "Ze hebben het al druk genoeg en zien niet direct een verdienmodel," vertelt Michelle Delfgou.

Delfgou en Veerle van Hees richtten daarom een pop-up store op in Rijswijk, waar de winkeliers uit het winkelcentrum en hun personeel verschillende innovaties konden testen van 18 tot 20 april. Volgens de studenten een slimme oplossing, omdat zo kennis gedeeld kan worden, leegstand wordt verholpen en de retailers niets hoeven te betalen voor de technologie.

‘Je hebt een kartrekker nodig'

Toch blijft de conclusie: retailers en winkelmedewerkers willen wel mee met de tijd, maar ze hebben wel iemand nodig die ze enthousiasmeert én die de innovatie goed kan uitleggen. "Je hebt een kartrekker nodig," zegt Arnoldy, "een regio- of centrummanager.”

Naast een kartrekker is het verstandig om winkelpersoneel te helpen met trainingen en informatieve video’s over hoe de technologie werkt. Medewerkers hebben namelijk vooral het gevoel dat ze niet genoeg weten over de innovaties. De studenten hebben om die reden een blog - businesstipsvrbril.wordpress.com - bijgehouden over de VR-bril, om het personeel meer informatie te geven.

Wel merken de studenten aan het einde van de testperiode dat de retailers en winkelmedewerkers steeds meer open staan voor de innovaties. Hun aanbeveling is dan ook om vooral door te gaan met testen in Rijswijk en met de pop-up store. Wordt vervolgd.

Wat is Hype Lab en wat wordt er getest?

Hype Lab Rijswijk valt onder het project Future-Proof Retail. Dit is een samenwerking van meer dan 20 partners onder leiding van De Haagse Hogeschool. In heel Nederland experimenteren retailers samen met studenten in 'living labs'. Hier onderzoeken ze welke skills ondernemers en medewerkers nodig hebben om ‘future-proof’ te zijn en hoe ze die het beste kunnen aanleren. Dit ontwerpen retailers, medewerkers, studenten én onderzoekers gezamenlijk.

In Delft is nu voor de tweede keer getest met technologieën. Van 9 tot 28 april deed het Hype Lab onderzoek in Ray Brandstore, NO13, Instore conceptstore, Topdeal Watches, Groene Vingers, Mini Me en de Sjees in Delft. In deze 7 winkels – de living labs – worden innovaties uitgetest. In deze stad werd naast de VR-bril, de spy-bril, NFC-tags en de loyaliteitsapp ook getest met een Telepresence beam, een Facereader en met geurmarketing.

In Rijswijk werd in april getest met de VR-bril, een spy-bril, met NFC-tags en met een loyaliteitsapp. Deze innovaties werden getest bij Prénatal, J22, Albert Heijn XL en Kapper Zuidgeest. De verwachting is dat ook in Rijswijk een tweede testfase zal plaatsvinden.

Meer lezen over Hype Lab, een spy-bril, loyaliteits-app en robots?
Lees dan uit het archief:
Nieuwe technologieën in de winkel: 3 retailers delen ervaringen

Foto’s: Hype Lab via TMO

Future Proof Retail
FutureProof Retail
Hype Lab
HYPElab
NFC-tags
Prenatal
Retail
Rijswijk
Technologie
technologieen
TMO
Toekomst retail
VR-bril