Retail reageert op winkelen op afspraak: “Handel betaalt prijs voor falend overheidsbeleid”
bezig met laden...
Vanaf zaterdag 27 maart moet de Belgische retail gaan werken met winkelen op afspraak, zo bleek tijdens de persconferentie op woensdagmiddag. Met deze en nog drie andere stappen hoopt de overheid de verspreiding van het coronavirus te dempen. “Een korte periode van strenge maatregelen,” zo luidde het motto. De retail reageert deels opgelucht dat de winkels niet in zijn geheel dicht moeten, maar velen noemen het winkelen op afspraak ook onwerkbaar.
Brancheorganisatie Comeos noemt de beslissing om niet-essentiële winkels alleen op de afspraak te laten openen ‘een koude douche voor de sector’. “De handel betaalt de prijs voor een falend overheidsbeleid.” De organisatie meldt dat winkels nooit een bron van besmettingen zijn geweest, maar dat het nu wel voor de derde keer (deels) dicht moet. “Dat valt niet te begrijpen,” aldus het persbericht.
“Elke viroloog heeft verklaard dat winkelen geen probleem vormt, de besmettingen vinden plaats in scholen en op het werk. Er zijn broeihaarden in tientallen scholen maar nergens in winkels. Winkelen is perfect veilig, dat bewijzen we al maanden,” aldus Comeos CEO, Dominique Michel, in het persbericht. Comeos noemt het winkelen op afspraak niet werkbaar en niet rendabel voor winkels. De organisatie wil graag drie veranderingen zien: Het toestaan van digitaal, telefonisch en ter plaatse reseveren zou moeten kunnen. Ten tweede wil de organisatie dat click & collect ook binnen in de winkel moet worden toegestaan en ten derde wil Comeos dat in grote winkels meer dan 50 klanten toegestaan worden.
Retail deels opgelucht door winkelen op afspraak, maar extra steunmaatregelen zijn nodig
Comeos, Mode Unie, NSZ en Unizo benadrukken daarnaast alle vier dat er goede steunmaatregelen moeten komen voor alle bedrijven die verplicht moeten, maar ook voor winkels van alle formaten. “Heel wat steunmaatregelen die tot nu zijn genomen, zijn op maat van de kleine bedrijven. Het dubbel overbruggingsrecht dat aangekondigd wordt, is opnieuw een maatregel die uitsluitend ten goede komt aan kleine winkels. Terwijl een grote winkel de huur niet kan schorsen en heel wat minder personeel kan tewerkstellen. Er moet ook bijkomende steun komen voor familiale kmo’s en grote ondernemingen,” aldus Michel.
Zelfstandigenorganisatie NSZ is furieus, zo meldt het in een persbericht. De organisatie heeft begrip voor de extra maatregelen maar is niet te spreken over het feit dat onder andere winkels opnieuw het slachtoffer zijn van verstrengingen. “Het nieuwe omzetverlies kunnen ze nooit meer goedmaken. Dat is gewoonweg lachen met hen, een nieuwe mokerslag. De niet-essentiële winkels zijn al ruim drie maanden gesloten geweest. Winkelen op afspraak is niet rendabel, zelfs niet met twee personen uit dezelfde bubbel. Het is dus essentieel dat alle steunmaatregelen moeten behouden blijven.” NSZ gaat zelfs zover dat het de beslissing van de Belgische overheid om contactberoepen en winkels te sluiten symboolpolitiek vindt.
Mode Unie kaart eveneens aan dat rendabel ondernemen niet makkelijk wordt met de beperkingen voor de winkels. “Er moeten dus oplossingen komen,” aldus Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, in een persbericht. “Desondanks het feit dat de verplichting van het shoppen op afspraak opnieuw een grote rem zal zetten op de verkoop, zijn we tevreden dat we onze klanten voortaan met hun bubbel kunnen blijven ontvangen. Vooral de verkoop tijdens de Paasvakantie is voor onze sector cruciaal voor de omzet van het voorjaar,” aldus Delanghe.
De brancheorganisatie wil dan ook dat het Vlaams Beschermingsmechanisme wordt uitgebreid zodat ook ondernemers die een omzetdaling van 40 procent er aanspraak op kunnen maken. Daarnaast pleit het voor een verlenging van de tijdelijke werkloosheid wegens overmacht regeling.
Beeld: Archieffoto Antwerpen, FashionUnited