Rebelle.com: ‘Het imago van tweedehandsmode is enorm veranderd’

Nog maar zes jaar geleden werd Rebelle.com opgericht in Hamburg. Tegenwoordig beschikt het e-commerceplatform dat is gespecialiseerd in tweedehands luxemode over negentig werknemers en ruim 150.000 producten die wereldwijd worden verkocht. Talloze samenwerkingen met influencers, die hun designer-items via Rebelle kopen, doen het bereik en de vraag rijzen. Bijzonder aan Rebelle.com is het innovatieve concept waarbij het bedrijf online en offline met elkaar verbindt: Oprichter Cécile Wickmann organiseert evenementen in winkels van merken en retailers waar klanten nieuwe producten kunnen kopen en hun vintage kledingstukken verkopen. Dit creëert kastruimte en weerspiegelt een duurzame aanpak. FashionUnited sprak Wickmann over hoe dit precies in zijn werk gaat.

Rebelle bestaat sinds 2013. Hoe is het imago van tweedehandsmode de afgelopen jaren veranderd?

”We vroegen ons in het begin af hoe we ons concept moesten noemen. Tweedehands had op dat moment nog iets antieks - net zoals hoe het vroeger rook in tweedehands winkels. Bij de start moesten we dus enorme vooroordelen bestrijden. We wilden een revolutie van de stoffige tweedehands markt teweegbrengen, niet alleen omdat tweedehands duurzamer is dan nieuwe mode, maar ook omdat we klanten wilden laten zien dat ze niet hoeven af te schrikken van gebruikte kleding. Nu, zes jaar later, is dat imago drastisch veranderd. Niet alleen beroemdheden zijn tegenwoordig vintage-liefhebbers; tweedehandsmode is absoluut sociaal aanvaardbaar geworden als idee van duurzame consumptie. We weten al veel over autodelen in Duitsland en biologisch eten, maar met mode weet men vaak nog niet welke tweedehands merken betrouwbaar zijn. Tweedehandsmode is een geweldige kans om duurzaamheid en individualiteit te promoten.”

Rebelle.com: ‘Het imago van tweedehandsmode is enorm veranderd’

Duurzaam is een alomtegenwoordig thema in de mode. Hoe kwam je op het idee om tweedehandsmode van designerlabels online te verkopen?

”Behalve duurzaamheid, was ik in eerste instantie vooral geïnteresseerd in het verlenen van een dienst. Het idee kwam voort uit een privé-situatie: ik bezat veel mode-items vanuit eerdere banen, welke ik niet kon meenemen toen ik naar het buitenland verhuisde voor mijn studie en toen ik later in Hamburg begon te werken. Ik bewaarde alles in de kelder van mijn vader, tot ik op een dag een telefoontje kreeg om alles leeg te halen. Ik had toen geen tijd om het goed uit te zoeken, dus leek het me een geweldig idee als ik dergelijke spullen op een gemakkelijke en betrouwbare manier zou kunnen verkopen.”

Hoe heeft Rebelle zich op financieel gebied ontwikkeld?

”We zijn de afgelopen jaren flink gegroeid. We verzenden spullen wereldwijd. Zo’n 70 procent van onze producten wordt daadwerkelijk over de grens verkocht, wat wil zeggen dat de verkoper en koper zich in verschillende landen bevinden. Onze online winkel is momenteel beschikbaar in vijf talen.”

Hoe werkt Rebelle.com precies?

”Er zijn twee mogelijkheden: de eerste is dat klanten eigenhandig foto’s en beschrijvingen maken van hun items en ons platform gebruiken om deze items zelf te verkopen. De producten worden na verkoop naar ons verstuurd, zodat we de staat en de authenticiteit ervan kunnen controleren, waarna we het naar de koper versturen. De andere al bestaande mogelijkheid is de zogenaamde conciërgedienst. Hierbij stuurt een klant zijn of haar product naar ons op, waarna wij het gehele verkoopproces overnemen: het controleren van de staat, de productbeschrijving, het nemen van foto’s, prijzen, opslag en verzending. Wanneer het product wordt verkocht, ontvangen we een commissie, maar we zijn nooit de eigenaar van de producten. We zorgen alleen voor een vlotte transactie. Daarbij heeft de koper niet alleen een fijne winkelervaring, maar ook de zekerheid dat hij of zij producten van goede kwaliteit koopt. En de verkoper is blij met een goede service.”

Rebelle.com: ‘Het imago van tweedehandsmode is enorm veranderd’

Je werkt ook samen met merken en retailers. Wat zijn reacties?

”Deze samenwerkingen worden zeer goed ontvangen, omdat deze een win-win situatie bieden. Merken en retailers kunnen hiermee bijdragen aan een langere levenscyclus van producten en tegelijkertijd hun ecologische voetafdruk verkleinen. En klanten krijgen de kans om geld te verdienen met hun vintage-items en dit geld in nieuwe kledingstukken te investeren. We hebben evenementen georganiseerd met multibrandwinkels in Duitsland, Nederland, Italië en Groot-Brittannië, bijvoorbeeld met Unger in Hamburg. Maar we werken ook samen met labels, waaronder Dorothee Schumacher en Madeleine Thompson. Daarnaast ontwikkelen we onze eigen producten.”

Hoe zien die samenwerkingen eruit?

”Klanten worden uitgenodigd om de designer-items die ze willen verkopen, naar zulke evenementen te brengen, ongeacht het merk ervan. We controleren de producten en bewaren ze, zodat we ze kunnen klaarmaken voor verkoop. De verkoper ontvangt vaak ook goodies of een tegoedbon van een deelnemende winkel. Na de verkoop op Rebelle.com dragen we de opbrengst over aan de verkoper. Soms zijn er ook speciale verkoopsamenwerkingen, bijvoorbeeld bij Uzwei in Hamburg. Daar verkochten we vintage Hermès- en Chanel-tassen die die winkel had geselecteerd.”

Wat betekent de verbinding tussen online en offline voor jou?

”Het helpt ons enorm. We benutten deze mogelijkheid vooral om naamsbekendheid te vergroten in nieuwe markten. Het voordeel is dat retailers al contact hebben met de lokale doelgroep en dat we onszelf op een persoonlijke en betrouwbare manier presenteren. Met een website alleen zou het veel moeilijker zijn om klanten te overtuigen van onze originaliteit en betrouwbaarheid. De verbinding neemt de digitale barrière weg, die voornamelijk voor oudere generaties nog overeind staat.”

Zijn er verschillen tussen landen?

”Het is bijzonder om te zien dat er slechts kleine regionale verschillen zijn als het gaat om de Top 10 merken in het luxesegment. In de meeste landen staan labels als Louis Vuitton, Gucci, Chanel en Hermès bovenaan de lijst. In Duitsland staat Gucci op de vierde plaats, en in Italië op de eerste. De luxemarkt is enorm internationaal. Toen we startten met Rebelle.de, hadden we verwacht dat de verschillen groter zouden zijn.”

Er wordt vaak gezegd dat de kwaliteit van kleding zodanig is afgenomen, dat een verlenging van de levenscyclus van een kledingstuk niet mogelijk is. Is dat zo?

”Dat kan ik niet bevestigen. Op dit gebied is de mode industrie verdeeld in twee grote helften: luxe mode en fast fashion. Bij luxe mode gaat de kwaliteit absoluut niet achteruit, want daar kan geen enkel luxemerk mee wegkomen.”

Er zijn steeds meer bedrijven die in de tweedehandsmode stappen, zoals Momox en H&M. Hoe denk je daarover?

”Deze ontwikkeling maakt ons erg blij, omdat het bevestigt wat we doen. Momox heeft zijn doelgroep in het middelhoge prijssegment, en van merken als H&M zou je niet eens verwachten dat ze tweedehands kledingstukken zouden verzamelen. Er vindt een heroverweging plaats en barrières verdwijnen - niet alleen aan de kant van de consument, maar ook aan de kant van bedrijven. Ze moeten handelen, omdat consumenten dit in toenemende mate verwachten. Vooral de jonge generatie hecht belang aan duurzame consumptie.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

We zijn zes jaar geleden in Duitsland gestart en hebben ons bedrijfsmodel gericht op de Duitstalige markt (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), waar we momenteel het best presteren. Dit wordt op de voet gevolgd door Italië, Groot-Brittannië, Nederland en België. Op veel van deze markten zijn we nog vrij kort, maar we zien dat het concept zeer goed wordt ontvangen. Bovendien verkopen klanten uit 29 verschillende landen hun items op Rebelle.com en verzenden we producten naar ruim veertig landen. Ons doel is om in bestaande markten nog sterker te worden en ons profiel verder te vergroten. Ook een uitbreiding in Europa en verder naar het oosten is een doel van ons.”

Overweeg je om offline tweedehands winkels te openen?

”Nee, dat staat momenteel niet op de agenda. In 2017 hadden we enkele maanden lang een succesvolle pop-up store in Hamburg, maar eigen winkels hebben zou een grote uitdaging zijn. Met name als we kijken naar de verbinding met de online winkel. We willen ons meer richten op samenwerkingen met retailers.”

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: Rebelle

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN