• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Paprika richt pijlen op Duitsland en Frankrijk

Paprika richt pijlen op Duitsland en Frankrijk

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |CEO INTERVIEW

Paprika heeft zijn intrede gemaakt in Duitsland en heeft hoge verwachtingen voor het land. “Ik hoop dat Duitsland de komende twee tot drie jaar de belangrijkste markt voor Paprika in Europa zal worden,” aldus Vincent Rousseau, CEO van Paprika tijdens een interview met FashionUnited.

Begin dit jaar opende Paprika de eerste Duitse winkel in Keulen, dit najaar zal een winkel volgen in Bochum. Tijdens de komende twee jaar staan 20 winkelopeningen op de agenda en op de lange termijn kan dit aantal zelfs verviervoudigen naar 80 tot 90. Naast alle fysieke winkels moet ook nog een sterk e-commerce platform komen te staan. “De Duitse plus size markt is een hele belangrijke,” aldus Rousseau. “Het is een markt die al een lange tijd met dezelfde merken werkt. De aanpak van Paprika op het gebied van plus size mode is anders. Ons idee is dat plus size vrouwen ook toegang moeten hebben tot de laatste modetrends zonder gediscrimineerd te worden op hun maat. We hebben niet twee collecties per jaar, we voegen constant nieuwe items toe. De Duitse plus size consument is heel nieuwsgierig en is bereid om minder traditionele producten te kopen, minder fast fashion en kleurrijker. Daardoor is Paprika zo anders dan andere partijen op de Duitse markt.”

Paprika: “Door internetactiviteiten is het alsof we 40 winkels hebben in Nederland”

Na jaren van groei in thuismarkt België, maar ook Nederland en Luxemburg, focust het merk zich nu op Duitsland en Frankrijk. In Frankrijk kan het aantal winkels worden verdubbeld, aldus het merk. “De potentie voor plus size ligt in Frankrijk vooral in het noorden, oosten en westen, het zuiden heeft minder marktpotentie.”

De geplande veertig winkels in Nederland worden echter niet gerealiseerd. Vorig jaar meldde CEO Vincent Rousseau nog tegen De Tijd dat er in Nederland ruimte voor uitbreiding was, ‘op termijn vijf tot tien winkels’, maar ziet daar nu vanaf. “We zijn al in de grote steden. Onze internetactiviteiten komen overeen met 15 winkels, het is alsof je 40 winkels hebt in Nederland,” aldus Rousseau. Het tweede halfjaar van 2018 staat er echter wel een opening in Hoog-Catherijne in Utrecht op de planning.

Dat de internationale markten een belangrijke rol spelen bij Paprika blijkt wel uit de omzetcijfers. Sinds mei 2017 genereert het plus size merk meer dan de helft van de omzet buiten België, aldus Rousseau. Het bedrijf zag over alle markten de omzet het afgelopen boekjaar met 20 procent toenemen.

Paprika in één oogopslag:

  • Oprichting: 2003
  • Hoofdkantoor: Braine-le-Château, België
  • Winkels: in totaal 160 verkooppunten, waarvan 68 boetieks in België, 20 in Frankrijk, 5 in Luxemburg, 24 boetieks in Nederland, 1 winkel in Duitsland en 42 shop-in-shops in Galeria Kaufhof
  • Medewerkers: meer dan 380, 70 werken op het hoofdkantoor
  • Oprichters: J. Hayez bracht meer dan tien jaar door als mode-detailhandelaar, eerst bij Pimkie en later bij Etam. Hij richtte in 1992 het merk Cassis op. Vandaag is Hayez directeur en aandeelhouder van Paprika. Fabienne Bulteel kwam in 1998 bij het inkoopteam van Cassis, na 8 jaar in een vergelijkbare functie bij Etam. Vandaag staat zij aan het hoofd van de styling en de collectie van Paprika.
  • Grootste marktaandeel: vrouwen ouder dan 30 jaar
  • Beschikbare maten: 42-54
  • Het interview met Vincent Rousseau is telefonisch afgenomen door Weixin Zha, FashionUnited DE.

    Beeld: Paprika

    MULTIMEDIA
    Paprika