• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Openbaring in retail: mannen zijn de nieuwe shoppers

Openbaring in retail: mannen zijn de nieuwe shoppers

Door Don-Alvin Adegeest

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Londen - Vrouwen mogen dan wel de biggest spenders in de modeindustrie zijn, het zijn toch de mannen die hebben gezorgd de snelste groei in online winkelen én die nog het meest vaak een fysieke winkel bezoeken.

De klassieke genderstereotypen lijken hiermee omgedraaid te zijn en daarnaast is het een onthulling die merken meer inzicht biedt in hoe zij hun marketingbudgetten het best kunnen inzetten. Niet langer geldt winkelen als een activiteit voor met name vrouwen.

Een overvloed aan actuele data en studies ondersteunt de bewering dat mannen gelden als de nieuwe groep shoppers. Eén reden daarvoor is dat zij sneller geneigd zijn nieuwe technologie te gebruiken.

Volgens Forbes gebruikt 70 procent van de mannen met een smart speaker het apparaat om producten en prijzen te vergelijken, terwijl dit voor slechts 46 procent van de vrouwen geldt - een relatief verschil van 52 procent.

Mannen zijn frequente shoppers

Een recente studie, uitgevoerd door First Insight, toont aan dat mannen vaker winkelen dan vrouwen. Daarnaast doen ze ook frequenter aan ‘webrooming’: het online onderzoeken van producten alvorens over te gaan tot het aankopen ervan.

Mannen maken keuzes op basis van feiten en data, zo stelt Forbes. Uit hun onderzoek blijkt dat mannen vaak websites als Amazon bezoeken voordat ze ergens anders kijken en eventueel kopen.

Data van Euromonitor laat zien dat de groei van verkoopcijfers in mannenmode consequent die van vrouwenmode overstijgt. Het strategische marktonderzoeksbureau verwacht dat deze trend de komende tijd zal voortzetten, waarbij mannenmode in 2021 een groei van 1,9 procent zal maken terwijl de groei bij de vrouwenmode zal blijven steken op 1,4 procent.

Streetwear en een algemene verschuiving naar meer ‘casual’ kleding zijn de stuwende krachten achter de stijgende verkoop van mannenmode, ook in de luxesector. “Het is meer dan een buzz. Het is een trend die dieper gaat,” vertelde Sidney Toledano, CEO van luxegroep LVMH, aan Reuters. “Er is een sterke vraag naar mannenmode, in alle vormen en soorten. Dit komt deels vanuit een jongere groep cliënten. We zien het duidelijk terug in de verkoopcijfers.”

Cijfers van onderzoeksbureau Mintel laten zien dat de markt voor mannenmode in Groot-Brittannië met 3,5 procent is gegroeid tot een waarde van 15 miljard pond (17,2 miljard euro) in 2017. Hiermee liet de markt voor mannenmode die van de vrouwenmode achter zich. Toch is de markt voor mannenmode maar half zo groot als die voor vrouwenmode, waarmee deze goed is voor 26 procent van alle verkochte kleding.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Beeld: Louis Vuitton SS19 collectie, bron: Louis Vuitton website. Bronnen voor het artikel: Forbes, Quartz, Reuters, Mintel
Foto’s Eli Schmidt, UBM Fashion

Louis Vuitton
mannen
MANNENMODE
winkelende mannen