Nederlandse consumenten gaven in 2018 23,7 miljard euro online uit. Bijna de gehele Nederlandse bevolking boven de 15 droeg bij aan deze omzet, zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. 96 procent van alle Nederlanders boven de 15 heeft vorig jaar een online aankoop gedaan.

De totale online omzet steeg vorig jaar met 10 procent volgens de monitor. De uitgaven van 23,7 miljard euro zijn een combinatie van uitgaven aan producten en diensten. Wanneer alleen gekeken wordt naar de omzet uit producten, dan komt deze neer op 13,1 miljard euro door een stijging van 0,5 procent. Vooral de categorie ‘food’ worden steeds meer online aankopen gedaan. Met een stijging van 24 procent, stijgt de omzet in dit segment het snelst online. De groei vlakt echter wel af, vorig jaar lag het groeipercentage nog op 5 procent.

In het vierde kwartaal werd 11 procent meer omzet gedraaid online mede door de retailfeestdagen zoals Black Friday, Singles Day, Sinterklaas en kerstmis. In het kwartaal werd 7,2 miljard euro online uitgegeven. Het gebruik van een smartphone voor online aankopen steeg ook in het vierde kwartaal, van 28 naar 35 procent.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN