• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • NSZ: te weinig ondernemers krijgen hinderpremie - pas voorwaarden aan

NSZ: te weinig ondernemers krijgen hinderpremie - pas voorwaarden aan

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een opbreking van de weg voor de winkel is op meerdere manieren hinderlijk. Niet alleen kan geluidsoverlast voorkomen, maar ook klanten kunnen de winkel moeilijker bereiken. Om winkeliers te compenseren hiervoor bestaat de hinderpremie. Uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) blijkt dat 7 op de 10 ondernemers in 2018 last hebben gehad van hinder. Het NSZ pleit voor een aanpassing van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de premie, zo meldt het op hun eigen website.

Binnen de huidige voorwaarden vallen volgens het NSZ ondernemers in naburige straten die alsnog hinder ondervinden buiten de voorwaarden. Volgens het syndicaat is het ook van belang dat de overheid en de ondernemers overleg voeren. “Een duidelijke communicatie over de werken en inspraak van bewoners en handelaars zijn een echte must. Zij zijn tenslotte ervaringsdeskundigen binnen de wijk en het zijn ook zij die in de eerste plaats belang hebben bij een goed aangelegde straat,” aldus Christine Mattheeuws, NSZ-voorzitter, in het bericht op de website.

De hinderpremie in huidige vorm is in 2017 in het leven geroepen. Om in aanmerking te komen moet de ondernemer effectief in de zone gevestigd zijn waar de werkzaamheden plaatsvinden. Daarnaast moet een ondernemer maximaal 9 personeelsleden in dienst hebben en wordt geen rekening gehouden met normale inkomsten en het eventuele verlies door de werkzaamheden. Als laatst maakt alleen een onderneming met een bepaalde activiteit, deze zijn vastgelegd in een lijst, kans op de premie. Voor de wetsverandering in 2017 moest een zaak ook gesloten zijn, wilde het kans maken op de vergoeding.

hinderpremie
Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen
NSZ
werkzaamheden