‘Moderetailers checken social media van serieretourneerders’

Een item kopen, een foto posten op social media terwijl het gedragen wordt en het vervolgens retourneren, wordt een stuk moeilijker gemaakt. Om de berg met retouren te verkleinen, checken onder andere Asos en Harrods de social media kanalen van klanten die vaak retourneren, zo blijkt uit een artikel van The Independent.

Het gaat hier niet om artikelen die geretourneerd worden omdat deze foutief zijn of simpelweg niet de juiste maat, maar artikelen die alleen voor een foto op social media worden aangeschaft. Asos bevestigt tegen The Independent dat het social media checkt om te zien of een item gedragen is of niet of als een klant claimt dat een online besteld item niet is ontvangen en daardoor het geld terugvraagt. De e-tailer benadrukt dat het het niet social media checkt bij mensen die gewoon een item dat niet bevalt terugstuurt, vermoedelijk met alle juiste kaartjes nog aan het item, omdat klanten ‘het recht hebben om items terug te sturen’.

De grote berg met retouren blijft een probleem in de modebranche. Volgens onderzoek zouden vragenlijsten, avatars en juiste maatvoering een oplossing kunnen zijn. Zalando pakt de retouren op een eigen manier aan: de e-tailer heeft een exceptioneel etiket bevestigd aan de items en deze moet nog aan de kleding zitten als deze wordt geretourneerd. Het etiket is 10 bij 15 centimeter groot en leest ‘Do not remove this tag’. Zalando wil ‘wardrobing’- het bestellen van producten voor tijdelijk gebruik- mee terugdringen.

Beeld: Unsplash

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN