De wintersolden in België, eindigend op donderdag 31 januari, zijn niet zo succesvol als verwacht. Dit schrijft Mode Unie, de Belgische vereniging voor zelfstandige moderetailers, in een persbericht. Gemiddeld verkochten zelfstandige modehandelaren in januari 2019 7 procent minder solden dan het jaar ervoor. Volgens Mode Unie lag dit aan het warme winterweer.

”Het warme winterweer deed in geen geval goed voor de verkoop. Naast dit moet echter ook rekening gehouden worden met het veranderende aankoopgedrag van de consument en met het feit dat modewinkeliers minder aankochten en dat er hierdoor minder stock was,” aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie, in het persbericht.

57 procent van de moderetailers geeft aan dat ze dit winterseizoen minder verkocht hebben dan vorig jaar, 34 procent geeft aan dat zij evenveel verkocht hebben als het voorgaande jaar en 9 procent gaf aan beter te hebben verkocht.

Uit een onderzoek onder 840 zelfstandige modedetaillisten uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Marketing Development in opdracht van Mode Unie blijkt dat de moderetailers gemiddeld nog 25 procent stock van het winterseizoen in de winkel hangen, dat is 2 procent meer dan na afloop van de wintersolden vorig jaar.

Mode Unie peilde ook de verwachtingen van de Belgische moderetailers voor het komende lente- en zomerseizoen. 71 procent van de ondervraagde retailers heeft zijn lente- en zomercollectie al in de winkel hangen en 55 procent geeft aan dat de consument hier al interesse in heeft.

Opvallend aan het onderzoek, zo vindt Mode Unie, is dat moderetailers aangeven dat jongeren anders consumeren dan ouderen. Zo valt op dat jongeren minder gericht zijn op het kopen van kwaliteitsvolle stukken en hun lingerie, nacht- en badkleding veelal online kopen. “Met 35.000 jonge klimaatspijbelaars die betogen voor een beter klimaatbeleid hoopt Mode Unie dat de betogers hun gedachten voor het milieu omzetten in een passend en doordacht aankoopbeleid. Duurzame en kwaliteitsvolle kledij in de fysieke winkel kopen is immers een pak beter voor het milieu dan het meermaals per jaar wisselen van de kleerkast met fast fashion die online – en veelal in het buitenland - gekocht wordt en op die manier een lange, vervuilende weg moet afleggen via het wegvervoer,” aldus Mode Unie.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN