• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Mode in het bloed: Rue Blanche

Mode in het bloed: Rue Blanche

Door Christin Ho

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

“Met familie samenwerken krijg je het beste van het beste en het slechtste van het slechtste,” vertelt Aude Regout lachend, co-directeur van Rue Blanche. In de serie Mode in het Bloed spreekt FashionUnited met familiebedrijven in de mode. Deze keer staat Rue Blanche in de kijker. “Hoewel ik en mijn zus enerzijds een verschillende functie bekleden binnen Rue Blanche, is het anderzijds wel fijn dat we als familieleden samen beslissingen kunnen nemen. We voelen elkaar heel goed aan,” zegt Regout. Sinds 2016 staan de zussen Aude en Astrid Regout samen aan het roer van Rue Blanche, 29 jaar nadat hun moeder Marie-Chantal Regout het dameslabel oprichtte.

Opvolging was geen vanzelfsprekende stap

“We hebben er eigenlijk nooit bij stilgestaan om het bedrijf over te nemen omdat we geen modeachtergrond hebben. Op het moment dat onze moeder polste naar onze toekomst binnen Rue Blanche waren we nog te jong om een bedrijf over te nemen. Ik was toen 28 jaar oud en Aude 27 jaar. Na twee maanden wikken en wegen en het bedrijf beter te leren kennen, hebben we toch besloten om ervoor te gaan,” vertelt Astrid. Eigenlijk is het niet zo vreemd dat oprichtster Marie-Chantal Regout de toekomst van Rue Blanche in familiehanden wil houden. In 1987 start ze samen met haar neef Patrick Van Heurck het dameslabel op, genoemd naar de straat waar het bedrijf op dat moment is gevestigd en in 1991 vervoegt een ander familielid, Cathérine Felstead, het team. Vanaf het prille begin weet Regout welke richting ze wil uitgaan met Rue Blanche. De collectie begint met zeven modellen, vooral breigoed, en groeit snel uit tot een diverse kledingcollectie met geraffineerde snits en traditionele prints die tot op vandaag het DNA bepalen van het label. De opening van de eerste winkel in de Brusselse Dansaertstraat zorgt voor een enorme populariteitsboost. Over de jaren heen opent Rue Blanche zeven nieuwe flagship stores en een outlet store in België en zijn de collecties verkrijgbaar bij 70 verkooppunten wereldwijd.

Familie eerst

Met de intrede van Astrid en Aude in Rue Blanche en de herlancering van het merk die daarop volgt in 2017 willen de zussen mee gaan met de tijd. “Voor mij was het een minder grote stap omdat ik al deeltijds werkte voor Rue Blanche en bezig was met het uitwerken van een webshop en een nieuwe communicatiestrategie. We willen vooral meer zichtbaarheid, zowel online als offline,” zegt Aude. Het klinkt vanzelfsprekend, maar jezelf continue heruitvinden vraagt tijd en moeite. Via de Instagram pagina van @rueblancheofficial pakken we uit met experimentele filmpjes, pakkende lookbook shots en sprekende campagnefoto’s om te blijven verrassen. Daarnaast vertellen we een veel persoonlijker verhaal via @double_o_cheeks, de Instagram pagina die Astrid en ik beheren. We delen alles van behind the scenes foto’s, selfies tot onze inspiratiebronnen,” zegt Aude. Dit alles om aan te tonen dat Rue Blanche een belangrijke speler blijft op de Belgische markt.

Een speler die in de eerste plaats familiewaarden als belangrijkste drijfveer beschouwt. “Onze moeder blijft onze eerste raadgever als creatief directeur van Rue Blanche. We schakelen ook onze broer – hij is grafische vormgever – in voor de branding. Daarnaast zijn er heel wat collega’s die al meer dan twintig jaar deel uitmaken van de Rue Blanche familie,” haalt Astrid aan. Het familiegevoel gaat veel verder. Om de 30e verjaardag van Rue Blanche te vieren werden in 2016 zes capsulecollecties op de markt gebracht met zes labels die dezelfde filosofie delen en ook hechte familiebedrijven zijn.

De Nederlandse markt veroveren

“Het belangrijkste is dat we als familie Rue Blanche kunnen blijven doen groeien. Momenteel zijn wij de Nederlandse markt aan het verkennen. Dat doen we stapsgewijs,” zegt Aude. Op de vraag of ze al denken aan opvolgers voor Rue Blanche in de verre toekomst vertelt Aude lachend: “Haha, daar zijn wij absoluut nog niet mee bezig. Wij leiden nog maar net het bedrijf en vinden de 30e verjaardag al een behoorlijke prestatie. Bij Rue Blanche krijg je het beste van het beste en het slechtste van het slechtste. Emoties kunnen hoog oplopen omdat we een familie zijn, maar we doen het met hart en ziel. En dat is iets dat we zeker gaan doorgeven aan onze toekomstige opvolgers.”

In het kort:

  • Opgericht in 1987
  • Aantal winkels: 8 flagship stores en 1 outlet store
  • Beelden: Rue Blanche

    astrid regout
    Aude Regout
    Mode in het Bloed
    Rue Blanche