Mager zomerseizoen voor Belgische winkeliers, coronaregels dempen soldenenthousiasme

Belgische zelfstandige modewinkeliers behaalden dit zomerseizoen gemiddeld veertig procent minder omzet dan in het zomerseizoen van 2019. Dat blijkt uit een rondvraag van onderzoeksbureau Marketing Development onder bijna 300 zelfstandige modehandelaren, in opdracht van brancheorganisaties Mode Unie en Unizo. Met de verstrengde coronamaatregelen dalen ook de verwachtingen voor de aankomende soldenperiode.

Dit voorjaar maakten eerst de winkelsluitingen, en toen de coronaregels het winkeliers al moeilijk. Negentig procent van de zelfstandige modehandelaars zegt dit zomerseizoen minder verkocht te hebben dan het vorige. Bij acht procent bleef de omzet min of meer gelijk. Voor twee procent steeg de omzet ten opzichte van vorig jaar. “Die stijging heeft waarschijnlijk betrekking op nieuwe winkels, die vorig jaar helemaal geen omzet draaiden, of winkels die definitief sloten en om die reden een grote uitverkoop hielden,” verklaart Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie, over de telefoon.

Ook als gerekend wordt vanaf 11 mei, het moment dat de winkels na acht weken sluiting weer open mochten, blijven de cijfers negatief. 68 procent van de winkeliers meldt een lagere omzet dan vorig jaar in deze periode.

Veilig shoppen bij modewinkeliers: dat kan, ook tijdens de solden

In de eerste weken na 11 mei kwam de verkoop aardig op gang, vooral in steden, zo is in het persbericht te lezen. Maar sinds vorige week zakken de verkopen weer enigszins in. “De negatieve berichtgeving rond het stijgend aantal besmettingen schrikte heel wat klanten af en ook de mondmaskerverplichting zorgde ervoor dat consumenten afwachtend reageerden,” aldus Delanghe in het persbericht. Daar komen nu extra coronamaatregelen bovenop. Winkelen moet vanaf deze week weer individueel gebeuren, en winkelbezoeken hebben een maximale duur van dertig minuten.

Winkeliers zien de aankomende soldenperiode daardoor wat somber in, zo is de conclusie uit de rondvraag. 87 procent van de modewinkeliers verwacht slechtere solden dan in 2019. Delanghe blijft echter optimistisch. "Consumenten zagen de voorbije weken dat er veilig geshopt kon worden bij hun lokale zelfstandige modehandelaar, hier verandert niets aan. De solden blijven elk jaar opnieuw een trekker bij de consument en met nog heel wat zomeritems in de rekken aan een mooie korting zullen heel wat koopjesjagers leuke items aan een interessante prijs kunnen shoppen.’ Kortingen liggen volgens Mode Unie aan het begin van de soldenperiode op gemiddeld 35 procent, iets hoger dan de gebruikelijke 30 procent.

Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN