Aankomende zaterdag
is het zover: dan beginnen in België de zomersolden. In het eerste weekend
van de solden is het gewoonlijk stampvol op de Brusselse Nieuwstraat, de
Gentse Veldstraat en de Antwerpense Meir. Maar dit jaar liggen de kaarten
anders. Na een veelbewogen voorjaar werden deze week, aan de vooravond van
de solden, extra coronamaatregelen aangekondigd die de pret
wel eens flink zouden kunnen drukken. Vooral voor zelfstandige
detailhandelaren staat er de komende tijd veel op het spel. Hoe kijken zij
terug op de afgelopen maanden, en wat zijn hun verwachtingen van de
soldenmaand? Houden ze vast aan hun kortingsstrategie, of gooien ze het
over een andere boeg? FashionUnited vroeg het vijf van hen.
Sonja Noël: "Onze collecties verkoop ik niet tegen dumpprijzen”
Net als alle andere Belgische kledingwinkels was damesboetiek Stijl in
Brussel dit jaar tussen 13 maart en 11 mei gedwongen gesloten. “Sinds we
weer open zijn, verkopen we de helft van wat we gewoonlijk omzetten,”
vertelt Sonja Noël, eigenaar van de boetiek, aan de telefoon. “Dat is wel
teleurstellend, ja.” Maar de afgelopen maanden hadden voor Stijl ook mooie
kanten. “Er waren minder toeristen en er werd veel lokaal gekocht, vooral
door vaste klanten. De vaste klanten hebben ons echt gered.”
De solden beginnen in België dit jaar een maand later dan gebruikelijk.
Dit om retailers de kans te geven hun producten een maand langer tegen de
volle marge te verkopen. Noël was blij met dat initiatief, zegt ze. “Ik
vind al heel lang dat de seizoenen niet meer overeenkomen met de realiteit.
De zomersolden begonnen te vroeg. Dit nieuwe systeem is logischer.”
Evengoed is er nu, eind juli, nog veel voorraad over bij Stijl. “Maar dat
heeft met de crisis te maken,” onderstreept Noël. “Niet met het
vooruitschuiven van de solden."
Hoe wil Noël de solden aanpakken, met het oog op de grote voorraad? “We
behouden dezelfde soldenstrategie,” zegt de winkeleigenaar beslist. "We
hebben mooie collecties in het hogere segment, die ga ik niet voor
dumpprijzen verkopen. Wat ik wel doe: als ik te veel heb van een bepaald
type product bewaar ik een deel om later te verkopen. Zeker als het items
zijn die wat tijdlozer zijn, zoals mantelpakjes of zwarte leren tassen.”
Marjan de Grauwe: “Ik had bij het inkopen al een onderbuikgevoel”
Ook de Gentse damesmodesalon Seraphine moest het dit voorjaar van de
vaste klanten hebben, zo vertelt eigenaar Marjan de Grauwe. Zij runt de winkel al 23 jaar. “Tachtig procent van de klanten is vaste klant,” aldus
De Grauwe. “Zij bleven gelukkig wel komen.” De omzet van de winkel kroop na
een trage start in mei op naar zestig procent van het normale niveau. De
Grauwe: “Maar na het nieuws over de extra maatregelen vrees ik voor de
solden.”
Evenals Noël blijft De Grauwe evengoed bij haar soldenplan: “Ik houd mij
over het algemeen vrij strikt aan de soldenperiode en doe niet aan
koppelverkoop of fluistersolden tijdens de sperperiode. Ik prijs ook altijd
maar een kleine selectie kleding af. Ik verkoop kleding die niet dateert,
die actueel en passend blijft, dus ik laat collecties ook vaak langer dan
een seizoen in de winkel hangen.” Is er dit seizoen dan niet veel kleding
over? “Gelukkig niet,” aldus De Grauwe. “Vanuit een soort onderbuikgevoel
had ik voor dit seizoen niet veel ingekocht. Dat kwam wel even goed
uit.”