• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Belgische retailers blikken vooruit op zomersolden: “Covid of geen covid, voor ons geen megakortingen”

Belgische retailers blikken vooruit op zomersolden: “Covid of geen covid, voor ons geen megakortingen”

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEWS

Aankomende zaterdag is het zover: dan beginnen in België de zomersolden. In het eerste weekend van de solden is het gewoonlijk stampvol op de Brusselse Nieuwstraat, de Gentse Veldstraat en de Antwerpense Meir. Maar dit jaar liggen de kaarten anders. Na een veelbewogen voorjaar werden deze week, aan de vooravond van de solden, extra coronamaatregelen aangekondigd die de pret wel eens flink zouden kunnen drukken. Vooral voor zelfstandige detailhandelaren staat er de komende tijd veel op het spel. Hoe kijken zij terug op de afgelopen maanden, en wat zijn hun verwachtingen van de soldenmaand? Houden ze vast aan hun kortingsstrategie, of gooien ze het over een andere boeg? FashionUnited vroeg het vijf van hen.

Sonja Noël: "Onze collecties verkoop ik niet tegen dumpprijzen”

Net als alle andere Belgische kledingwinkels was damesboetiek Stijl in Brussel dit jaar tussen 13 maart en 11 mei gedwongen gesloten. “Sinds we weer open zijn, verkopen we de helft van wat we gewoonlijk omzetten,” vertelt Sonja Noël, eigenaar van de boetiek, aan de telefoon. “Dat is wel teleurstellend, ja.” Maar de afgelopen maanden hadden voor Stijl ook mooie kanten. “Er waren minder toeristen en er werd veel lokaal gekocht, vooral door vaste klanten. De vaste klanten hebben ons echt gered.”

De solden beginnen in België dit jaar een maand later dan gebruikelijk. Dit om retailers de kans te geven hun producten een maand langer tegen de volle marge te verkopen. Noël was blij met dat initiatief, zegt ze. “Ik vind al heel lang dat de seizoenen niet meer overeenkomen met de realiteit. De zomersolden begonnen te vroeg. Dit nieuwe systeem is logischer.” Evengoed is er nu, eind juli, nog veel voorraad over bij Stijl. “Maar dat heeft met de crisis te maken,” onderstreept Noël. “Niet met het vooruitschuiven van de solden."

Hoe wil Noël de solden aanpakken, met het oog op de grote voorraad? “We behouden dezelfde soldenstrategie,” zegt de winkeleigenaar beslist. "We hebben mooie collecties in het hogere segment, die ga ik niet voor dumpprijzen verkopen. Wat ik wel doe: als ik te veel heb van een bepaald type product bewaar ik een deel om later te verkopen. Zeker als het items zijn die wat tijdlozer zijn, zoals mantelpakjes of zwarte leren tassen.”

Marjan de Grauwe: “Ik had bij het inkopen al een onderbuikgevoel”

Ook de Gentse damesmodesalon Seraphine moest het dit voorjaar van de vaste klanten hebben, zo vertelt eigenaar Marjan de Grauwe. Zij runt de winkel al 23 jaar. “Tachtig procent van de klanten is vaste klant,” aldus De Grauwe. “Zij bleven gelukkig wel komen.” De omzet van de winkel kroop na een trage start in mei op naar zestig procent van het normale niveau. De Grauwe: “Maar na het nieuws over de extra maatregelen vrees ik voor de solden.”

Evenals Noël blijft De Grauwe evengoed bij haar soldenplan: “Ik houd mij over het algemeen vrij strikt aan de soldenperiode en doe niet aan koppelverkoop of fluistersolden tijdens de sperperiode. Ik prijs ook altijd maar een kleine selectie kleding af. Ik verkoop kleding die niet dateert, die actueel en passend blijft, dus ik laat collecties ook vaak langer dan een seizoen in de winkel hangen.” Is er dit seizoen dan niet veel kleding over? “Gelukkig niet,” aldus De Grauwe. “Vanuit een soort onderbuikgevoel had ik voor dit seizoen niet veel ingekocht. Dat kwam wel even goed uit.”

Ook in Belgische winkelstraten moet nog steeds afstand worden gehouden. Foto: Aygin Kolaei voor FashionUnited

Kim Valkenborghs: “Geen verwachtingen, dan kan het alleen maar meevallen”

Ook Kim Valkenborghs van de Leuvense kinderkledingwinkel Les Enfants Terribles had voor dit seizoen bescheiden ingekocht, vertelt ze. Waarom, dat kan ze niet verklaren. “Er hangt hier nog wel wat voorraad,” zegt ze, “maar heel veel is het niet.” Valkenborghs en haar collega’s hebben de afgelopen paar maanden bovendien flink doorgewerkt. Het team verzorgt geboortelijsten, en die bleven gewoon doorlopen, zegt Valkenborghs. Tijdens de lockdown leverde ze de geboortepakketten soms zelf bij mensen thuis af. Ook de webshop van de kinderwinkel deed het in die periode goed.

In de winkel waren klanten de afgelopen maanden voorzichtig, vertelt ze. De verkoopcijfers zijn dan ook wel wat gedaald. Toen begin juli elders in Europa de solden begonnen, ging Les Enfants Terribles mee, aldus Valkenborghs. “We hebben veel merken uit het buitenland, die begonnen soms al in juni met afprijzen. Dan kopen de klanten daar online, dat is voor ons niet handig.” In juli startte Valkenborghs met koppelverkoop. In augustus worden de kindercollecties met maximaal vijftig procent afgeprijsd.

Wat verwacht Valkenborghs voor de solden? “Ik heb geen verwachtingen,” lacht ze over de telefoon. “Dan kan het alleen maar meevallen. Mochten we opnieuw dicht moeten, dan verwacht ik wel dat we het online weer goed gaan doen. Ik heb nu alvast producten voor het najaar besteld, dan weet ik in ieder geval zeker dat we dan alles op voorraad hebben. Het is in deze tijd ook belangrijk om teleurstellingen te voorkomen en je reputatie hoog te houden."

Johan de Cock: “Antwerpse maatregelen gaan grote gevolgen hebben”

Voor Antwerpse ondernemers wordt de komende tijd uitzonderlijk zwaar. Naast de nationale coronamaatregelen geldt hier de komende maand ook een avondklok en worden inwoners dringend verzocht vanuit huis te werken. Provinciegouverneur Cathy Berx gaf dinsdag het advies om de stad Antwerpen de komende maand waar mogelijk te mijden. Wie geen webwinkel heeft, zoals Johan de Cock van de Antwerpse mannenboetiek Lef, moet alles op alles zetten om de komende weken door te komen. “Er wordt gezegd: de economie moet toch blijven draaien, jullie winkels hoeven niet op slot, etcetera. Tegelijkertijd wordt gezegd: mijd de stad Antwerpen, mijd de provincie. Dat gaat evengoed hele grote gevolgen hebben.”

En dat terwijl hij de eerste maanden van de coronacrisis toch aardig goed had doorstaan, vertelt De Cock. “Ik heb een kleine winkel met veel vaste klanten, die wel redelijk bleven komen.” Ook zit De Cock niet met een groot voorraadoverschot. “Ik had gelukkig verstandig ingekocht dit seizoen. Daarnaast: toen België in maart in lockdown ging, was nog niet alles uitgeleverd. Sommige producten kwamen ook niet meer. Daar ben ik achteraf wel blij mee.”

Wel hanteert De Cock een iets andere soldenstrategie dan gewoonlijk. “Normaal geef ik kortingen tot dertig procent, voor goede klanten iets meer. Nu ga ik tot veertig of vijftig procent.” Dat de solden een maand vooruit werden geschoven, heeft De Cock niet geholpen, vertelt hij. “Ik sta honderd procent achter het nobele uitgangspunt van de verschuiving: de mogelijkheid om langer met een normale marge te kunnen verkopen. Maar dat is buiten de concurrentie gerekend. We zitten niet op een eiland: klanten kopen ook online, of over de grens… Het was hoe dan ook een rustiger soldenperiode geworden, daar ben ik van overtuigd.”

Jan Olyslager: “We beginnen rustig, voor ons geen megakortingen”

Ook Jan Olyslager, samen met zijn broer Patrick eigenaar van mannenwinkel Morrison op de Antwerpse Nationalestraat, is benieuwd hoe het zaterdag zal lopen, op de eerste dag van de solden. “Normaal zijn er dan ontzettend veel mensen hier om de hoek, op de Meir. Dat moet dit jaar wel anders zijn.” Morrison is een hippe, maar bescheiden mannenwinkel waar onder meer de knitwear van Howlin’, het merk van de broers, wordt verkocht. De afgelopen maanden was de winkel drie dagen per week open. “Het is redelijk oke gegaan, zowel in de winkel als online." De winkel heeft iets meer voorraad over, ‘maar niet extreem veel’, vertelt Olyslager.

De broers hebben niet aan koppelverkoop gedaan en beginnen de solden gewoon in augustus. “We gaan ook geen uitzonderlijk hoge kortingen geven. We vragen dat ook aan retailers die onze collectie verkopen. Het zijn kwalitatief mooie producten, in gelimiteerde oplage gemaakt, dus mega zwaar discounten zou niet nodig hoeven zijn.” Dat de solden later beginnen, vindt Olyslager wel een goede tendens. “Het zomerseizoen is anders veel te kort: de solden beginnen al als de zomer zelf pas net begint.” Wat de opkomst van de solden zal zijn, kan Olyslager niet voorspellen. “We gaan gewoon lekker rustig beginnen.”

Homepagebeeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited

Coronavirus
Lef
les enfants terribles
Modesalon Seraphine
Morrison
Solden
Stijl
Zomersolden 2020