• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Komst Arket: “Wij willen zijn waar onze klanten zijn, Amsterdam is zo’n stad”

Komst Arket: “Wij willen zijn waar onze klanten zijn, Amsterdam is zo’n stad”

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Arket is neergestreken in Amsterdam. De nieuwe keten van de H&M Group opent op vrijdag officieel haar deuren in Nederland, maar FashionUnited nam alvast een kijkje en sprak met managing director van het merk, Lars Axelsson.

Arket, de nieuwste keten van de H&M Group, lanceerde vorig jaar al in 18 online markten en opende winkels in Londen, München, Brussel en Kopenhagen. Nederland volgt als vijfde land waar de keten haar fysieke deuren opent. “Amsterdam, als een grote Europese stad, is belangrijk in de expansie van Arket,” vertelt Axelsson voorafgaand aan de persopening op woensdagavond. “De strategie is om te zijn waar onze klanten zijn en Amsterdam is zo’n stad.”

Het pand straal licht en rust uit, precies waar Arket zich mee wil onderscheiden, en Axelsson is dan ook erg blij met de locatie. “We wilden een winkel creëren waar mensen even tot rust kunnen komen, uit kunnen ademen, in plaats van in de stress schieten door de drukte,” aldus Lars Axelsson. Het filiaal bevindt zich aan het Koningsplein, met uitzicht op de Herengracht, precies tussen het Leidseplein en de Kalverstraat in. Het concept van Arket, dat zich kenmerkt door georganiseerde en ruimtelijke inrichting, komt goed tot zijn recht in het voormalige pand van boekhandel Scheltema. Op de begane grond zijn de home collectie, herenmode en het café te vinden. Op de eerste verdieping loopt de mannencollectie door en bevindt zich ook de kinderafdeling. Op de tweede en derde verdieping is de damescollectie te vinden. “We willen iets aanbieden dat relevant is voor de klant. We zien ons niet als een ‘Scandinavisch merk’. Natuurlijk hebben we een hoofdkantoor in Zweden, maar onze missie is om een hedendaagse marktplaats te zijn, een plek waar mensen graag komen. Met Arket willen we kwaliteit democratiseren,” zo vertelt de managing director. “Als ik wil, kan ik van mijn sokken tot mijn onderbroek, van mijn broek tot mijn blazer in Arket gekleed zijn,” vertelt de managing director die op dat moment ook het Arket-label in zijn blazer toont.

Amsterdamse Arket-winkel: “We voegen geen Nederlandse merken toe omdat ze Nederlands zijn”

Om de relevantie voor de klant nog groter te maken, biedt Arket niet alleen eigen collectie aan, maar ook producten van derden. “Andere merken hebben bepaalde ontwerpen al geperfectioneerd. Bijvoorbeeld lederen schoenen, wij maken ook hele goede schoenen, maar dat betekent niet dat iemand anders dat niet ook kan. Waarom zouden we iets perfectioneren wat al perfect is,” vertelt Axelsson. Het doel van Arket is dan ook om een hedendaagse marktplaats te zijn, waar consumenten alles kunnen vinden wat ze nodig hebben. Merken zoals Adidas, Nike, R.M. Williams, Ace & Tate, Teva en Nividas worden bijvoorbeeld ook verkocht. Axelsson vertelt echter dat merken die aan het assortiment worden toegevoegd, niet worden toegevoegd omdat ze bijvoorbeeld Nederlands zijn. “De merken die we verkopen, verkopen we omdat we ze echt goed vinden. Als we een Nederlands merk toevoegen, zal dat ook in München te koop zijn. Dan zeggen we ook daar: “Kijk, dit vinden we een goed ontwerp.” “

“De collectie is niet totaal anders gecureerd voor de Nederlandse consument. We streven ernaar om alles dat je online kunt vinden, ook in de winkels te hebben.” Alle artikelen hebben een uniek nummer, verwijzend naar het archief. Consumenten kunnen zo makkelijk een item online en in de winkels vinden. Wat wel anders is in de Amsterdamse Arket vestiging is het café. Daar is het Nederlandse tintje in het Nordic Kitchen menu doorgevoerd. “Hier worden, waar het kan, lokale producten gebruikt. Zo zit in één van de gerechten geitenkaas van een producent net buiten Amsterdam.”

Over Arket

Vorig jaar maart werd Arket onthuld als de nieuwe formule van de H&M Group. Aan het einde van de zomer van 2017 volgde de officiële lancering. Axelsson meldt dat de eerste reactie in alle landen positief is geweest en ook goede feedback heeft gekregen. Over cijfers betreffende bezoekersaantallen, bestellingen en omzet doet hij geen uitspraken. “We zien Arket echt als een aanvulling aan het portfolio van de H&M Group. We springen wel in een gat, een ervaring die er nog niet was. De consument van nu is in een fysieke winkel op zoek naar gemak en rust en wij streven ernaar dit bij Arket aan te bieden.” Het prijsniveau van Arket ligt hoger dan van zustermerk H&M met een kasjmier trui voor 130 euro, een katoenen jurk voor 89 euro, jeans tussen de 59 en 79 euro en een merinowollen trui voor 59 euro.

De volgende stap op de agenda van Arket? De keten heeft niet een specifiek aantal winkels of markten waarin ze aanwezig wil zijn, vertelt Axelsson als de verslaggever hem vraagt naar expansiedoelen. “We hebben geen cijfers in ons hoofd,” vertelt Axelsson. “Voor nu is het belangrijk om het merk te blijven ontwikkelen, te luisteren naar de consument en te zien wat werkt en wat niet. “We zijn nog een heel jong merk.”

Het Amsterdamse Arket-filiaal opent vrijdag 2 maart om 12:00 haar deuren voor het publiek.

Beeld: Arket Amsterdam

Arket
H&M Group