Kindermode trends volgens Edited: tienermode momenteel groter dan babykleding

Ouders kleden hun kinderen steeds vaker naar eigen evenbeeld en zijn bereid meer geld te betalen voor de kleding van hun kinderen. Het retail-onderzoeksbureau Edited, dat online verkopen in de Britse en Amerikaanse markt analyseert, nam deze groeiende markt onder de loep. Het bedrijf analyseerde het eerste kwartaal van 2018 van 45 van de grootste, niet nader genoemde, retailers wereldwijd en noteerde de volgende conclusies in hun trendrapport aangaande kindermode lente/zomer 2018.

Edited: Tienermode is booming

Uit het onderzoek van Edited blijkt dat de tienermarkt groeit. Het onderzoeksbureau vergeleek de eerste kwartalen van 2016, 2017 en 2018 en noteerde een stijging van 29 procent. De groei in tienermode overtreft volgens het bureau alle andere categorieën van kindermode en wordt zelfs beter verkocht dan babykleding. Volgens investeringsbank Piper Jaffray is de groei opmerkelijk omdat tieners minder aan kleding lijken uit te geven dan aan voedsel. Zouden ouders dan verantwoordelijk zijn voor de groei in tienermode? vraagt Edited zich in het rapport af.

Tieners zijn een lastige doelgroep en hebben geavanceerde marketing nodig: ze handelen snel en voelen trends haarfijn aan. Het is volgens Edited interessant om het eetgedrag van deze groep consumenten te analyseren. Tieners eten liever op informele locaties dan op zogenaamde full-servicebestemmingen. De tiener geeft de voorkeur aan weinig interactie met personeel, zelfbediening en gemak. Edited schrijft dat wanneer kleding wordt verkocht aan deze consumenten, voor een vergelijkbare benadering moet worden gekozen.

Groei luxemode voor kinderen

Edited noteert dat in 2016 luxe kindermode maar 4 procent vertegenwoordigde van de totale kindermodemarkt. In het eerste kwartaal van 2018 kwam het aandeel uit op 11 procent. Zowel de massa- als de luxekinderkledingmarkt zijn de afgelopen twee jaar duurder geworden. De gemiddelde prijzen in beide markten zijn met 13 procent gestegen. In de top 5 van meest verkochte luxe kindermode wereldwijd staan respectievelijk Ralph Lauren, Burberry, Dolce & Gabbana, Monnalisa en Stella McCartney.

Edited: populaire prints en kleuren voor lente/zomer 2018

De populairste kleuren voor lente/zomer 2018 in kinderkleding zijn volgens het Edited-onderzoek geel (+ 45 procent), groen (+ 18 procent) en roze (+ 8 procent). De kleur violet, door Pantone uitgeroepen als de verwachte modekleur van 2018 werd 5 procent minder verkocht dan het voorgaande jaar. Edited trekt de conclusie dat genderneutrale kleuren het best verkopen in kindermode.

54 procent van de kinderkleding heeft een print (in vergelijking: voor volwassenen is dit 36 procent). Voor jongensmode geldt dat kleding met teksten het eerste kwartaal van dit jaar groeide met 27 procent en bloemenprints met 9 procent. Onder meisjesmode waren teksten (+ 13 procent) en grafische prints (+23 procent) de grootste stijgers.

Millennial ouders

Millennial ouders hebben meer tijd, meer geld en meer toegang om hun identiteit volledig te vormen naar hun eigen visie en wensen. Over deze groep wordt door Edited gezegd dat zij hun esthetiek en opvattingen ook graag zien terugkomen in kinderkleding. Dit heeft volgens Edited bijgedragen aan de populariteit van de ‘mommy and me’-collecties (kledingcollecties voor zowel moeder als dochter). Het onderzoeksbureau schrijft in het rapport dat het wachten is op duurzame genderneutrale kleding voor zowel ouders als hun kinderen.

Ook in Nederland is de groei van kindermode opvallend. INretail noteerde in 2017 een groei van 5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Lees ook: CBS: grootste omzetgroei detailhandel in elf jaar

Beeld: Stella McCartney kids via website Stella McCartney