Kiabi test eerste tweedehands concept
bezig met laden...
Het Franse merk Kiabi heeft ervoor gekozen in het filiaal in Louvroil zijn eerste conceptstore voor tweedehands artikelen te openen. Kiabi is al ruim veertig jaar een grote speler op het gebied van betaalbare mode voor het hele gezin. In een ruimte van vijftig vierkante meter met veel hout, kun je tweedehands kleding van allerlei merken voor een prikkie scoren. Kiabi heeft een methode ontwikkeld om het meegeven van kleding makkelijker te maken en biedt de ‘Kiabi Bag’ aan, een tas die in winkels wordt aangeboden voor klanten die kleding willen meenemen die ze zelf niet meer willen. De Kiabi Bag-app registreert het pakket en deze wordt afgeleverd bij een afhaalpunt. Vervolgens krijgt degene die de donatie doet een waardebon van vijf euro.
Deze eerste test, die naar verwachting zal worden uitgebreid tot zes winkels in Frankrijk alvorens internationaal uitgerold te worden, zal ook online live gaan. De verwachting is dat dit tegen het einde van het jaar rond is. Het concept maakt uit van een programma voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, belichaamd door het Kiabi Human-label, dat eco-ontworpen producten aanbiedt die minder schadelijk zijn voor het milieu.
Deze trend wordt onvermijdelijk. Zonder zelfs maar over de leider van de tweedehands markt Vinted te praten, testen veel merken de wateren van deze markt nu tweedehands een enorm potentieel heeft. Volgens de meest recente studie van het Institut Français de la Mode heeft bijna veertig procent van de Fransen in 2019 minstens één tweedehands kledingstuk gekocht. In België steeg vorig jaar ook de verkoop van tweedehands. Een trend die naar verwachting zal toenemen.
Dit artikel is eerder verschenen op FashionUnited.FR, vervolgens vertaald door Ilona Fonteijn.
Beeld: Kiabi