Tweedehands verkoop steeg vorig jaar in België
bezig met laden...
Steeds meer Vlamingen kopen tweedehands spullen, zo blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau iVox uitvoerde in opdracht van 2dehands, De Kringwinkel, Troc.com en Cash Converters. Aan 1100 Vlamingen werd gevraagd hoe vaak zij in 2019 iets tweedehands kochten. Een persbericht van De Kringwinkel meldt dat dit om 4 op de 10 Vlamingen ging. Daarvan was het percentage vrouwen met 41,6 procent iets hoger dan het percentage mannen van 35,9 procent.
Dat de tweedehands verkoop van spullen het steeds beter doet in België is volgens de doorverkoopwebsites en kringloopwinkels onderdeel van een grotere trend onder Belgische consumenten die graag iets voor het milieu doen. “Veel Vlamingen denken heel bewust na over wat ze kopen en of ze wel echt een nieuw product nodig hebben,” vertelt Kevin Kaeses, algemeen directeur van Cash Converters in het persbericht.” Dat ze hiermee ook geld besparen, is tevens een belangrijke factor in de keuze voor tweedehands. Het economische aspect blijkt voor 77 procent van de tweedehands kopers van belang.
Jongeren kopen vaker tweedehands spullen
Een kwart van de Vlamingen kocht in 2019 meer tweedehands dan het jaar daarvoor. Boeken en strips worden met 33 procent het vaakst doorverkocht. Kleding komt met 19,5 procent op een vierde plek.
Vooral jongeren kopen vaker iets tweedehands, zo blijkt uit het onderzoek. Van de respondenten die in 2019 iets tweedehands aanschafte, was 45,2 procent onder de 34 jaar, terwijl 31,6 procent 55-plus was. Aleksandra Vidanovski, woordvoerder van 2dehands, vertelt in het persbericht dat ze het logisch vindt dat vooral jongeren tweedehands kopen. “Het is hip en duurzaam en vooral millennials en jonge gezinnen hebben minder te besteden en willen zoveel mogelijk uit hun budget halen.”
Ondanks de stijging van het aantal tweedehands verkopen in 2019, is er nog veel ruimte voor groei. De stelling “waarom iets nieuws kopen, als het ook tweedehands te verkrijgen is” moet bij 4 op de 10 Vlamingen nog aansluiting krijgen, zo blijkt uit het onderzoek. En dat is de gedachte- en gedragsverandering die de vier grote tweedehandsspelers willen bereiken.
Beeld: Unsplash