Tweedehands modemarkt bereikt over 5 jaar een omzet van 51 miljard dollar
bezig met laden...
San Francisco - Amerikanen zijn meer dan ooit geneigd tweedehands mode te kopen en verkopen, dat meldt de Amerikaanse mode reseller ThredUp in een nieuw rapport. De tweedehands modemarkt groeide de afgelopen 3 jaar 21 keer sneller dan retail. ThredUp verwacht dat dit segment in de komende vijf jaar verder groeit van 24 miljard naar 51 miljard dollar (omgerekend zo’n 45 miljard euro). Het bedrijf voorspelt dat in 2028 de tweedehandsmarkt 1,5 keer groter zal zijn dan fast fashion, en goed voor 13 procent van de kleding in onze kast.
Meer dan 56 miljoen Amerikaanse vrouwen hebben het afgelopen jaar minstens één tweedehands kledingstuk gekocht, tegenover 44 miljoen in 2017. Daarbij heeft 56 procent van de Amerikaanse vrouwen boven de 18 jaar aangegeven bereid zijn tweedehands kleding te kopen. Twee jaar geleden lag dit percentage nog op 45 procent. Van de consumenten die nu al tweedehands mode kopen laat 72 procent weten vaker voor tweedehands winkels te kiezen, in plaats van reguliere retail. Ze kochten afgelopen jaar gemiddeld acht kledingstukken tweedehands, in plaats van nieuw. Aangezien ze gemiddeld 32,53 dollar (omgerekend zo’n 30 euro) per kledingstuk uitgeven, dat betekent dat elk jaar zo’n 260 dollar per persoon van retail naar de tweedehands markt gaat.
“Resale geeft hetzelfde garderobe plezier als fast fashion, maar dan zonder schuldgevoel of afval. Door de voorkeur van consumenten weg te leiden van wegwerpmode naar kleding van hogere kwaliteit, is hergebruik niet alleen zeer voordelig voor onze persoonlijke stijl, maar ook voor de planeet”, zegt Elizabeth L. Cline, journalist en auteur van The Conscious Closet, zoals geciteerd in het rapport.
Wie koopt tweedehands kleding in de VS
De twee generaties die de meeste tweedehands mode kopen zijn babyboomers (56-65 jaar oud) en millennials (25-37 jaar oud), waarbij de laatstgenoemde dé generatie is die de groei van de sector stimuleert. Volgens ThredUp wordt de tweedehands markt 2,5 sneller omarmd door consumenten tussen de 18 en 37 jaar: het bedrijf voorspelt dat in 2019 een op de drie Gen Z’ers (18-24 jaar oud) een tweedehands kledingstuk zal kopen.
Meest populaire merken bij tweedehands shoppers
Frye, Kate Spade, Tory Burch, Burberry and UGG hebben volgens ThredUp de grootste tweedehands verkoopwaarde. Ook zijn de creaties van Karl Lagerfeld voor Fendi en Chanel 200 procent in waarde gestegen sinds zijn overlijden. Duurzame merken zoals Patagonia en Everlane worden ook steeds populairder vanwege de steun van beroemdheden zoals Meghan Markle.
Waarom kopen Amerikanen meer tweedehandskleding dan ooit?
Ethische consumenten: consumenten worden zich steeds bewuster van de invloed van hun consumptiegedrag op het milieu, de reden waarom ze hun impact proberen te verminderen door meer gebruikte kleding en accessoires te kopen. In een onderzoek onder 2000 Amerikaanse vrouwen, ontdekte ThredUp dat 56 procent verwacht dat modemerken hun kleding op een ethische en duurzame manier produceren.
Instagram cultuur: Door social media wil men altijd in nieuwe kleding worden gezien. Volgens ThredUp geeft 56 procent van Amerikanen tussen de 18 en 29 jaar de voorkeur aan retailers die continu nieuwe producten aanbieden. Maar, zelfs met de lage fast fashion prijzen, is het niet mogelijk continu nieuwe kleding te kopen. Hiervoor zijn tweedehandskleding winkels nuttig.
Kondomania: De hype rond Marie Kondo heeft Amerika geïnspireerd tot heuse opruimwoede. Marie Kondo is de Japanse auteur van The Life-changing Magic of Tidying Up, een boek dat alleen in de VS al meer dan vier miljoen exemplaren verkocht. Kondo heeft een opruimmethode ontwikkeld. Brengt een item je blijdschap? Dan mag het blijven. Zo niet? Dan kan het weg. Door het debuut van de Netflix serie Tidying Up with Marie Kondo zag ThredUp een 80 procent groei in de verkoop van ‘doneer kits’ - de zakken en/of dozen waarmee klanten de kleding die ze willen verkopen naar ThredUp kunnen sturen. Daar krijgen ze geld of winkelkrediet voor.
De deeleconomie: tegenwoordig zijn de meeste consumenten al gewend aan services zoals Uber en Airbnb, waarbij men betaalt voor gebruik in plaats van bezit. Het hergebruik van kleding wordt daardoor gezien als iets steeds normaler, aldus ThredUp.
Over ThredUp:
- ThredUp, opgericht in 2009 in San Francisco, is een van de grootste online marktplaatsen voor tweedehands kleding ter wereld, waarbij dames- en kinderkleding wordt verkocht. Het bedrijf heeft ook vier fysieke winkels in de VS en een eigen kledingmerk, Remade.
- In 2015 haalde ThredUp een investering van 81 miljoen dollar (71 miljoen euro) op, geleid door Goldman Sachs. Volgens persrapporten werd het bedrijf op 500 miljoen dollar (439 miljoen euro) gewaardeerd.
- Er zijn verschillende marktplaatsen voor tweedehands (designer)merken, zoals The Next Closet, Designers Vintage, Momox, Vestiaire Collective, The Real Real, Rebelle, Labellov en United Wardrobe.
Foto’s: ThredUp Facebook
Lees ook:
- Momox: De miljoenenbusiness van tweedehands mode
- Tweedehands designertassen: slimme investering met hoog
rendement
- In de mode: leasemodellen, (online) abonnementen enverhuurdiensten
- Rapport ABN Amro: Consumenten kopen bewuster en passen koopgedrag aan
- Dilemma: Het kopen van ethisch verantwoorde kleding
- Wel of niet kopen: de verleiding van goedkope kleding
- Waarom duurzaamheid in de modeindustrie niet echt opschiet
- Hoe wegwerpbare kleding een milieuprobleem veroorzaakte