• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Juttu groeit snel met openingen in Brussel en Gent

Juttu groeit snel met openingen in Brussel en Gent

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Gisteren opende de Belgische concept store Juttu een vierde shop op de Guldenvlieslaan in Brussel. Tegelijk ging de Franstalige webshop online. Wij spraken met District Manager Anja De Bosscher over de expansie.

Het winkelconcept kreeg vorm onder de hoede van Retail Concepts, het huis achter A.S. Adventure. De Brusselse shop zit in het pand waar voorheen Marks & Spencer gevestigd was en is met 939 vierkante meter de grootste. Beneden en op het gelijkvloers vind je een A.S. Adventure-winkel, boven de nieuwe Juttu mét (als enige) een café/lunchplek, opengehouden door het Brusselse Chyl - gekend om z’n gezonde en vernieuwende keuken.

Het draait dus prima, Juttu groeit snel. Wat verklaart het succes?

Juttu District Manager Anja De Bosscher: “Enerzijds is er de combinatie van fashion, beauty, food en deco, het zogenaamde ‘blurring’, die de winkelervaring erg aangenaam maakt. Anderzijds is er de service: het winkelpersoneel heeft de kennis maar komt tegelijk heel natuurlijk over waardoor de klant zich goed voelt. Dat zijn volgens mij de twee voornaamste redenen. We zijn twee jaar geleden gestart en hebben op korte tijd twee winkels geopend in Antwerpen en Brugge, en al snel ook eentje in Roeselare. Toen hebben we beslist om het even aan te kijken, af te wachten hoe het liep, er eventueel lessen uit te trekken, en we merkten dat het echt succes had. We kregen een ‘go’ om meer winkels te openen. Vandaar de opening in Brussel vandaag en binnen twee weken in Gent.”

Hebben jullie dingen moeten bijstellen?

“Aan ‘Yummie’, onze foodcorner met ook heel wat deco, hebben we wel moeten sleutelen, er waren items bij die na een jaar nog niet goed verkochten. We hebben het assortiment moeten bijstellen maar dat doen we sowieso voortdurend. We hebben een Juttu-denktank, waarin we maandelijks samenzitten met de sales-, marketing- en aankoopafdeling om te kijken wat werkt, wat beter kan en meteen bij te sturen. Op dat vlak zijn we heel flexibel en proberen we steeds te innoveren. Het café in Brussel is bijvoorbeeld een co-branding met het bestaande restaurant Chyl. De perfecte partner voor Juttu.”

Waaraan moet een merk voldoen om bij jullie in het rek te mogen?

“Merken die hip en trendy zijn maar ook een verhaal brengen - Juttu is immers Fins voor verhaal. Dat kunnen heel verschillende merken zijn. We hebben Belgische labels zoals Nathalie Vleeschouwer of Dame Blanche maar ook mondiale merken zoals de handgemaakte Haïti-manden in de home en deco afdeling die door lokale vrouwen worden gevlochten. En dan zijn er de duurzame merken zoals Armed Angels, of Pure by Luce die nu onze pop-up corner inpalmt. Het moet natuurlijk een goede mix van merken zijn.”

De Vlaamse en Waalse markt verschillen wel, we shoppen verschillende dingen op verschillende manier, geven ons budget anders uit... Spelen jullie daarop in?

“We behoren tot dezelfde groep als A.S. Adventure en toen dit pand kwam vrijkwam, besloten we er mee in te trekken, twee concepten onder een dak dus, en in Brussel te openen. Door de ervaring van A.S. Adventure kennen we de verschillen tussen de Vlaamse en Brusselse, Europese, markt. Ik denk dat we er echt wel voldoende ervaring mee hebben. We weten wat werkt en wat niet en daar wordt zeker rekening mee gehouden. Maar we zullen er zeker nog uit kunnen leren. Omdat we deel uitmaken van zo een grote organisatie kunnen we zeer snel bijsturen.”

Zijn er nog andere toekomstplannen? Wanneer volgt Wallonië, of nog beter: het buitenland?

“De basis is echt wel gezet, we willen vooral dat blurring-verhaal brengen. We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe merken, als we dingen ontdekken gaan we ermee aan de slag. Momenteel zitten er geen verrassingen meer in de pijplijn, maar dat kan van vandaag op morgen veranderen. Voorlopig hebben we ook nog geen plannen voor Wallonië maar wie weet, als zich de gelegenheid voordoet? De Brusselse winkel is wel een beetje de poort naar het andere landsdeel. In Antwerpen en Brugge hebben we zeer veel Nederlandse klanten, zij vragen wel vaak wanneer we naar Nederland komen. We geloven er sterk in dat het concept universeel is en dus ook kan uitgerold worden in het buitenland. Dat is voorlopig nog geen concrete doelstelling maar het is alvast aangenaam om met het idee te flirten.”

Beeld: Juttu

JUTTU