John Lewis introduceert app met beeldherkenning voor kleding

Het Britse warenhuis John Lewis heeft een ‘Shazam’ gelanceerd voor kleding. De Find Similar functie in de app voor iPad gebruikt beeldherkenning om suggesties te geven van kleding die een klant zal bevallen. “De technologie kan ook worden gebruikt op andere mobiele toestellen, maar John Lewis vond de iPad het meest geschikt,” stelde een woordvoerster van Cortexica, het bedrijf dat de technologie heeft ontwikkeld.

De technologie die het Britse bedrijf heeft ontwikkeld is geïntegreerd in de gratis iPad app van John Lewis. Find Similar laat consumenten een foto maken van een kledingstuk, waarna de app een overzicht geeft van identieke en soortgelijke kledingstukken uit het assortiment van John Lewis. Hierbij wordt rekening gehouden met de vorm van het kledingstuk en de gebruikte kleuren en patronen.

”We zijn verheugd dat John Lewis Cortexica’s findSimilar technologie heeft gebruikt om als eerste Britse high street retailer deze visuele zoekfunctie aan te bieden,” zei Cortexica’s directeur ‘Global Sales & Client Services’, Alistair Harvey, in een persbericht. “Door deze beeldherkenning aan de John Lewis iPad app toe te voegen wordt een grote stap gezet om de klantervaring te verbeteren door middel van innovatieve technologieën.” Tot slot stelde Harvey dat hij denkt dat deze technologie in de toekomst steeds vaker zal worden ingezet door retailers.

Naast het aanbieden van de findSimilar technologie, heeft Cortexica ook andere software ontwikkeld voor retailers. Een voorbeeld is het Visual Search Retail Platform, waarmee retailers onder andere gemakkelijk online ‘looks’ kunnen creëeren. Enkele retailers waarvoor het bedrijf heeft gewerkt, zijn Zalando, Net-A-Porter en Macy’s.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN