#Ikkoopbelgisch pop-up store: een bonte verzameling van Belgische (mode)merken

Voor mooie mode hoef je niet altijd ver te zoeken, want in België bestaan genoeg mooie labels. Met deze gedachte zijn Margot Feiner, de oprichtster van PR-bureau Feinest Labels, en Elke Sockeel, PR-manager bij Feiner´s bureau, begonnen aan het opzetten van de #Ikkoopbelgisch brandstore. De pop-up store zal van 10 december 2015 tot 9 januari 2016 in de Antwerpse binnenstad te vinden zijn. Alle merken die in deze pop-up winkel worden verkocht, hebben één ding gemeen: ze zijn stuk voor stuk opgezet door Belgische ondernemers.

#Ikkoopbelgisch pop-up store: een bonte verzameling van Belgische (mode)merken

#Ikkoopbelgisch is een winkel voor merken met groeipotentieel

“We wilden graag iets leuks doen voor onze klanten, en bedachten toen hoe leuk het zou zijn als we hen een fysiek verkooppunt konden bieden,” vertelt Feiner, die onder andere de communicatie en PR verzorgt voor kindermodemerk Mr. Monkey & Mrs. Butterfly en tassenmerk Klaar Devillé. “Toen we lazen over de #Ikkoopbelgisch-campagne van het Flanders Fashion Institute (FFI) leek het ons leuk hier iets mee te doen.” Omdat de laatste maand van het jaar traditioneel ´een topperiode is voor de verkoop´, hebben Feiner en Sockeel 23 Belgische merken benaderd die volgens hen veel groeipotentieel laten zien. “Zo gaan we bijvoorbeeld Elegnano verkopen, waarvan de ontwerpster onlangs nog werd uitgeroepen tot Starter van het Jaar,” licht Feiner toe. Onder de merken bevinden zich onder andere ook Ophelia Lingerie, breigoedlabel Wolvis en modemerk Nø Seasøn.

Daarnaast was het voor de communicatiedeskundige belangrijk dat de merken elkaar zouden aanvullen: “We wilden echt een geheel creëren, zodat winkelen bij de #Ikkoopbelgisch brandstore een ervaring is.” Dat is ook de reden dat, naast kleding, sieraden, accessoires en interieurartikelen ook gebrouwen bier en traditionele chai thee wordt aangeboden. “We richten ons met deze winkel op jonge, hippe gezinnen. We hopen uiteindelijk dat moeders die hier komen winkelen voor hun kindjes ook iets voor zichzelf meenemen, terwijl hun man ondertussen een pintje kan drinken.”

#Ikkoopbelgisch pop-up store: een bonte verzameling van Belgische (mode)merken

Feiner: “Wie weet wat voor samenwerkingen hier misschien uit komen”

Veel van de merken die in de #Ikkoopbelgisch winkel worden verkocht, hebben geen verkooppunt in Antwerpen omdat de stap om in de modestad een eigen verkooppunt te openen is voor veel ondernemers te groot. Daarnaast doen ook merken mee die normaal gesproken alleen online verkopen, zoals kinder-lifestylemerk June & Julian en sieradenlabel Sternum. Feiner hoopt dan ook dat de #Ikkoopbelgisch pop-up store voor extra inkomsten zorgt bij de deelnemende ondernemers. “Het komt er voor de ondernemers eigenlijk op neer dat ze, tegen een heel laag bedrag, een maand lang een hele mooie winkel hebben op een toplocatie,” zegt Feiner. Hoeveel de ondernemers moeten betalen voor een plaats in de pop-up store? “Gemiddeld betalen ze hiervoor 650 euro. Sommige ondernemers hebben daarnaast iets voor de #Ikkoopbelgisch winkel gedaan in ruil voor een huurverlaging.” Maar behalve de commerciële kant van het verhaal, is de #Ikkoopbelgisch winkel ook interessant voor de deelnemers omdat het hen in contact brengt met andere ondernemers. “En wie weet wat voor mooie samenwerkingen daar misschien wel uit kunnen komen,” oppert Feiner.

Welkom bij de eerste editie van de #ikkoopbelgisch Brand Store www.ikkoopbelgisch.be #ikb1 #ikkoopbelgisch #teambelgium

A photo posted by Ik Koop Belgisch Brand Store (@ikbbrandstore) on

Alleen maar positieve reacties op de #Ikkoopbelgisch brandstore

De #Ikkoopbelgisch winkel opent zijn deuren op 10 december, en Feiner is dan ook druk bezig om ervoor te zorgen dat tegen die tijd alles helemaal af is. Gelukkig krijgt ze hierbij van diverse kanten hulp. Zo houdt de Hasseltse interieur-conceptstore Evolution zich bezig met de inrichting van het winkelpand. “Ik wil op dit moment nog niet teveel kwijt over hoe de winkel eruit gaat zien, maar in ieder geval zal veel hout worden gebruikt en zal het interieur Scandinavisch aandoen,” verklapt Feiner. Frederik Schepens, die bij Feinest Labels verantwoordelijk is voor de sales, zorgt er naast de inkoop voor dat de winkel altijd bemand is. “We streven ernaar om op drukke dagen tenminste drie personen in de winkel te hebben. De deelnemende ondernemers zullen hierbij helpen,” licht Feiner toe. Wat betreft de selectie van de items die in de winkel worden verkocht, hebben de ondernemers de vrije hand gekregen. Het promoten van de #Ikkoopbelgisch brandstore is gedaan door Feiner en Sockeel.

Dat mensen positief hebben gereageerd op de komst van deze Belgische pop-up winkel, is voor Feiner een geruststelling. Toch weet ze niet goed wat ze moet verwachten van de komende maand, omdat het in haar eigen woorden ´alle kanten op kan gaan´. Ze hoopt dat de media-aandacht zich ook vertaalt in de omzet van de ondernemers, al verschilt het natuurlijk per merk wat moet worden verkocht om de pop-up winkel te beschouwen als een succes. “ In ieder geval denk ik dat de winkel zal zorgen voor een mooie eindejaarsbonus,” stelt Feiner.

Als deze eerste editie tijdelijke #Ikkoopbelgisch winkel een succes wordt, is Feiner van plan zeker een tweede editie te organiseren. Al wil ze zeker niet te hard van stapel lopen, omdat ze het belangrijk vindt dat de verbeterpunten die tijdens deze eerste keer misschien komen bovendrijven worden aangepakt voordat er een eventueel vervolg komt. Met de reacties die Feiner heeft ontvangen op de #Ikkoopbelgisch winkel is ze in ieder geval meer dan tevreden. “En ook de media hebben gelukkig veel aandacht aan de winkel besteedt,” vult ze aan. Heel vreemd vindt Feiner dat niet. “Het is ook een mooi project met een mooie gedachte. Ik hoop dat het een succes wordt, want ik zou heel graag jonge ondernemers in de kijker blijven zetten.”

Foto´s: Raisin Noir, Ilke Cop en Klaar Devillé


 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN