Hoe toegankelijk is een winkel voor mensen met beperking? Deze stickers moeten helpen
bezig met laden...
Toegankelijkheid in de retail is nog steeds niet vanzelfsprekend. Een van de initiatieven die hier een verandering in wil brengen komt van de Antwerpse tak van politieke partij Vooruit en Dito vzw. De twee organisaties trokken de Antwerpse binnenstad in ter promotie van een label dat aangeeft hoe toegankelijk een winkel is voor mensen met een beperking, zo melden diverse Belgische kranten.
Naar eigen zeggen speelt toegankelijkheid een belangrijke rol in het verkiezingsprogramma van Vooruit. “We willen werk maken van een label dat aantoont hoe toegankelijk een handels- of horecazaak is,” aldus Matthias Verstraeten van Vooruit tegen Gazet van Antwerpen. “Als uitbaters zo’n label bij de inkom hangen, komen mensen die minder mobiel zijn voor minder verrassingen te staan wanneer ze winkelen.”
Verstraeten geeft aan dat Vooruit advies inwint bij Dito vzw, een vereniging van en voor mensen met een beperking. Het plan van Vooruit over het uitrollen van de labels en de vergroting van toegankelijkheid ligt nog niet helemaal vast, maar krijgt nog verder vorm.
België kent meerdere initiatieven om de toegankelijkheid in de handel te vergroten. Zo is er De Warmste Entree dat niet alleen focust op mensen met een fysieke beperking, maar ook op andere manieren beperkingen ervaren tijdens het winkelen. Dit geldt in fysieke winkels, maar ook tijdens het online shoppen. De Warmste Entree heeft een informatieplatform opgezet voor retailers waar ze informatie kunnen inwinnen over het toegankelijker maken van hun zaak.