Hoe gaat het met de fysieke schoenenhandel?
bezig met laden...
Schoenenwinkels hebben het vandaag de dag niet makkelijk. In 2022 meldde de Telegraaf dat er nog minder dan 1.000 schoenenwinkels open waren in Nederland, de meesten met een flinke belastingschuld.. In 2024 is het verhaal niet veel veranderd. De winkelstraat is nauwelijks nog een winkelstraat te noemen. Waar winkels sluiten en panden leegstaan, verrijzen hippe matcha-tenten of tattooshops; er is weinig ruimte voor vernieuwing op het gebied van fysieke verkoop in de winkelstraat.
Fysieke schoenenwinkels lijden onder de groei van e-commerce, dat is al jaren bekend. Waar mensen voorheen vonden dat schoenen wel in het echt gepast moesten worden, zijn veel consumenten toch ook overgestapt naar online bestellingen. Dit kan worden toegeschreven aan een gigantisch aanbod online, snelle bezorging en gemakkelijke retourmogelijkheden. Ook lijdt de schoenenwinkelier onder de aanwezigheid van de grote sportmerken van vandaag, waaronder Nike, Adidas, New Balance, Asics en Puma. Als kleine winkelier is het lastig om met zulke namen te kunnen concurreren.
Om deze uitdagingen tegen te gaan, zoeken winkeliers naar nieuwe manieren om hun klanten aan te trekken en te verrassen. Denk daarbij aan het diversifiëren van het aanbod, online verkoop en uitbundige socialmediastrategieën. In het kader van aanbod diversifiëren experimenteren steeds meer schoenenwinkels met ‘kledingcorners’; een assortiment van samengestelde kleding die de schoenen complementeren. Het is een manier om de consument iets nieuws te bieden en tegelijkertijd de winkelervaring te verbeteren.
Hoe kunnen schoenenwinkels nieuwe kansen omarmen?
FashionUnited sprak onlangs met Rob Schalker, de CEO van A fish named Fred, over de toekomst van fysieke winkels. Dit kledingmerk, bekend om zijn kleurrijke en unieke ontwerpen, heeft een strategie ontwikkeld waarbij zij kleding integreren in schoenenwinkels om winkeliers bij te staan en consumenten te verrassen.
A fish named Fred selecteert zorgvuldig de retailers waarmee ze samenwerken en voorziet ze van een shop-in-shop samenstelling. Ze zoeken naar lokale helden die hun marketingmix goed op orde hebben en ruimte hebben om A fish named Fred sterk neer te zetten. Succesvolle samenwerkingen zijn onder andere met winkels in Noord-Frankrijk en Nederland, zoals La Botte Chantilly en Heys Schoenmode Leek, waarmee het merk al meerdere jaren samenwerkt. De reacties van zowel klanten als winkeliers zijn zeer positief. De verkoop loopt goed en de winkels zien een toename in klanten verkeer en omzet, aldus Schalker. Ook geeft hij aan dat er met een kleding corner klein begonnen kan worden, waardoor winkels laagdrempelig kunnen instappen.
Toekomstplannen
A fish named Fred is van plan om deze strategie verder uit te breiden met nieuwe partners, zowel nationaal als internationaal. Retailers worden ondersteund met marketing, de inrichting van shop-in-shops en een loyaltyprogramma, wat zorgt voor extra omzet door klanten aan de winkel te binden. Deze strategie biedt winkels de kans om hun klanten iets nieuws en spannends te bieden, waardoor ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie, terwijl A fish named Fred zijn naambekendheid en aantal retailers vergroot.
Naast de ondersteuning van local heroes, zit A fish named Fred volop in het verkoopseizoen van hun SS25 collectie, Sahara Sunset. Bekijk hier de SS24 collectie, die tot 22 augustus 2024 wordt verkocht aan retailers.
Nieuwe richtingen
De schoenenwinkel branche staat voor aanzienlijke uitdagingen, variërend van de groeiende dominantie van e-commerce tot de concurrentie met grote sportmerken. Toch tonen innovatieve benaderingen, zoals die van A fish named Fred, dat er mogelijkheden zijn om de markt nieuw leven in te blazen. Met introductie van kleding shop-in-shops in schoenenwinkels, kunnen retailers hun aantrekkingskracht vergroten en klanten verrassen. Deze initiatieven laten zien hoe samenwerkingen kunnen leiden tot hernieuwde energie in de fysieke handel.