• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Groeikans van 51 procent in Belgische retailsector, digitale transformatie blijft belangrijke voorwaarde

Groeikans van 51 procent in Belgische retailsector, digitale transformatie blijft belangrijke voorwaarde

Door Caitlyn Terra

18 mei 2022

Retail

Beeld via Adyen

De Belgische retailsector kan in 2022 met 51 procent groeien, zo meldt betaalspecialist Adyen op basis van onderzoek. Echter zijn er nog wel enkele voorwaarden om deze groei te bereiken met als grootste voorwaarde de digitale transformatie van de retail.

Adyen voert jaarlijks onderzoek uit naar de retail sector en presenteert de resultaten in het Retail Rapport. Hiervoor ondervraagt Opinium Research in opdracht van Adyen 40.020 volwassenen, waarvan 1.000 Belgische respondenten. Censuswide ondervraagt daarnaast voor Adyen 11.530 bedrijven in de retail-, reis-, hotel- en voedingssector waaronder 100 Belgische retailers. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen het einde van 2021 en het begin van 2022, waardoor het effect van de oorlog in Oekraïne nog niet is meegenomen. Goed om te noteren is dat Adyen een partij is die gespecialiseerde digitale systemen voor onder andere de retail verzorgt en het rapport daardoor enige kleur kan bevatten.

‘Belgische retailsector kan met 51 procent groeien in 2022’

De groeiverwachting die Adyen uitspreekt voor de retailsector in 2022 komt onder andere voort uit het feit dat de omzet bij 68 procent van de ondervraagde Belgische retailers met 20 procent of meer is gestegen in 2021, aldus het onderzoek. De meesten hebben tijdens de pandemie ingezet op de digitale transformatie. Uit het onderzoek blijkt dat 43 procent van de respondenten aangeeft dat hun bedrijf zich nu in een betere positie bevindt dankzij investeringen in innovatie en digitale transformatie. En 93 procent van de retailers heeft aangegeven in 2022 verder te willen investeren in nieuwe technologie. Belgische bedrijven die dat in 2021 al deden zagen hun prestaties met 6 procent stijgen, aldus Adyen. “Naarmate de economie heropent, zal de digitale transformatie nieuwe mogelijkheden blijven bieden. Uit het Retail Rapport blijkt dat 73 procent van de Belgische retailers een groei kan kennen van 20 procent of meer.

De verwachting bij consumenten is ook dat retailers hun grote flexibiliteit behouden die ze tijdens de pandemie hadden, als het gaat om verkopen via verschillende kanalen, aldus het Retail Rapport 2021. En 48 procent van de Belgische respondenten geeft aan dit te verwachten van de retailers. “Wanneer het bedrijf aan deze verwachtingen voldoet, is de kans op herhaalaankopen en hogere bestedingen aanzienlijk groter,” aldus het rapport. Worden deze verwachtingen niet waargemaakt, dan kan het tegenovergestelde gebeuren. Want 70 procent van de consumenten geeft aan niet te willen kopen bij organisaties die, online of in de winkel, een slechte winkelervaring bieden.

Adyen geeft aan dat bij een versnelling van technologische adaptatie, de retailsector de komende vijf jaar globaal een groeipercentage van 4,7 procent kan bereiken.

Adyen
RETAIL