• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • FashionLab e-commerce: Tips voor het starten en runnen van je eigen webshop

FashionLab e-commerce: Tips voor het starten en runnen van je eigen webshop

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Voor veel startende ondernemers lijkt een online shop het middel om hun ontwerpen te verkopen. Maar is een eigen webwinkel wel zo’n goed idee? Wat komt er praktisch en juridisch allemaal bij kijken? En hoe begin je ermee? FashionUnited trok naar het FashionLab e-commerce, georganiseerd door FlandersDC

De start – Stefan Vermeulen van Emakers

Een adviesbureau dat makers online wil helpen - vertelde waarom je met een e-shop zou moeten starten: “De traditionele tussenhandel zal verdwijnen, dat is al aan het gebeuren. Steeds meer merken kiezen voor directe verkoop, zonder tussenpersonen zoals bijvoorbeeld een groothandel of warenhuis en klanten kopen steeds vaker rechtstreeks bij de producent. Dankzij het internet heb je als ‘maker’ toegang tot de wereldwijde markt”. Hoe je er dan het best aan begint? “Binnen het E-commerce landschap heb je keuze uit verschillende manieren om je product aan te bieden, naast webshops bestaan er ook marktplaatsen, social commerce via bijvoorbeeld een facebookpagina, daily deals (zoals Groupon) of Crowd funding.

Het is belangrijk dat je het juiste online kanaal kiest voor jouw product.” Daarnaast is het ook superbelangrijk dat je het vertrouwen van je potentiële klant weet te winnen: “Zorg voor beknopte, actuele en eenvoudig begrijpbare informatie. Een lokaal telefoonnummer en/of persoonlijke contactgegevens maken je bereikbaarder. Een professioneel ontwerp en herkenbare logo’s scheppen vertrouwen alsook beoordelingen door klanten of onafhankelijke derden op je eigen website.”

Juridisch – Matthias Dobbelaere-Welvaert van deJuristen

Een juridisch kantoor gespecialiseerd in digitaal recht, belichtte de wettelijke kant van e-commerce. Het eerste waar hij op hamert is dat je zeker je merk laat registreren: “Voor je het weet is een ander met je werk van een jaar of langer lopen”. Zorg ook dat de webontwikkelaar de intellectuele eigendom op je website aan je overdraagt zodat je eigenaar bent van je eigen website”. Pas op met wat je op je website zet: “Niet alles wat je kan vinden op internet is vrij over te nemen. Intellectuele eigendom bestaat uit auteursrecht, merkenrecht, modellenrecht en octrooirecht.

Lees licenties grondig na en gebruik enkel (beeld)materiaal dat aangekocht is of via een betrouwbare bron verkregen.” Daarnaast zijn er ook heel wat wettelijke bepalingen over wat er op je site moet staan: “Volgens de wet moet je ondernemingsnummer, bedrijfsnaam en fysiek adres vermeld zijn maar geef de klant waarop hij recht heeft: leverkosten, betaalkosten, levertermijnen... Vermeld de algemene voorwaarden en hou rekening met het recht om te herroepen - binnen de 14 kalenderdagen, indien niet vermeld wordt dat automatisch een jaar - en een leveringstermijn van 30 dagen na het voltrekken van de bestelling. Maar lever liever binnen enkele werkdagen en nog beter is next day delivery, of sinds kort, same day delivery. Consumenten worden verwend door grote webshops, en het is soms moeilijk concurreren hiermee”. Ook heel belangrijk is de privacy van je klant te eerbiedigen. Deze is aan regels onderworpen, ga dus omzichtig om met persoonsgegevens en eerbiedig het recht op informatie, inzage, correctie, verzet, profilering en de bijhorende wettelijke bepalingen.”

In de praktijk

Eva Devisch Runt al een paar jaar de online kinderkledingshop Goldfish, gepaard aan een offline winkel in Mechelen. “Vergis je niet, een e-shop kost niet minder (werk) dan een echte winkel: je zit met input van de gegevens in de webshop, fotograferen van je koopwaar, labelen... en het behandelen van retourzendingen is erg arbeidsintensief. De kost van de website, het betaalplatform en transport compenseren wat je bespaart op het pand en het personeel.” Je moet natuurlijk ook bezoekers naar je site trekken: “Stuur 1 à 2 keer per week, op een goed gekozen moment, een nieuwsbrief die producten in de kijker zet; het zorgt voor een boost in de verkoop. Zorg daarnaast dat je zichtbaar bent op Instagram, Facebook.com, Twitter en dat je producten een link hebben naar Pinterest voor extra publiciteit.

Met events en pop-ups in real life breng je de e-shop onder de aandacht. In mijn geval is de e-shop de online etalage van een offline winkel zijn, met groter bereik als gevolg”. Eva heeft ook nog een praktische tip: “Zorg van in het begin voor het juiste web-en betaalplatform en een goede relatie met je pakjesdienst”.

Beeld: Pexels

E-commerce
fashionlab
Flanders DC