• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Fashion Retail Evening blikt vooruit op mogelijke toekomst van Belgische modesector

Fashion Retail Evening blikt vooruit op mogelijke toekomst van Belgische modesector

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |REPORTAGE

Om een open deur in te trappen: het modelandschap verandert. Maar wat kunnen we precies verwachten en hoe spelen we erop in? Vragen waar ook FashionUnited een antwoord op hoopt te vinden tijdens de Fashion Retail Evening, georganiseerd door de belangrijkste Belgische modeverenigingen.

De sector is voortdurend in verandering: het online aanbod groeit, het klassieke winkelconcept wordt omgegooid, de opkomst van de pop-up store en nichespelers. Ook nieuwe technologieën en buitenlandse belangstelling in onze markt brengen verandering mee. Hoe passen kleine en grote Belgische retailers zich aan aan de veranderende markt.

Hoge verwachtingen

Comeos, Mode Unie en Creamoda spraken voor het event vier topsprekers aan voor goeie tips en tricks uit de praktijk en verzamelden enkele topcases die het goede voorbeeld geven bij het omgaan met veranderingen op gebied van moderetail. Het auditorium in het Antwerpse KBC-gebouw zit goed vol. Iedereen is duidelijk heel nieuwsgierig naar wat de sprekers voor hen in petto hebben. De tweehonderd deelnemers uit de verschillende segmenten van het modevak – inclusief presentatrice van dienst, Zoë Van Gastel - verkneukelen zich op de beloofde inspiratie en tips die hen door de veranderingen in de sector moeten loodsen. Kunnen de sprekers hun hoge verwachtingen inlossen? Koen Kennis, eerste schepen in Antwerpen, leidt de avond in en benadrukt nog eens de positie van zijn hometown als dé retailstad bij uitstek. Zo liepen er vorig jaar maar liefst 16 miljoen mensen over de Meir.

Back to the future

De Nederlandse trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk mag als eerste het spreekgestoelte innemen. Hij is gespecialiseerd in lezingen over de impact van nieuwe technologie op de manier waarop we leven, werken en ondernemen. Zijn visie is dat steeds meer taken geautomatiseerd worden, dat verandering niet tegen te houden is en dat je er als retailer dus maar beter in meegaat. Verandering is de laatste jaren eigenlijk de enige constante in retail. Vijfjarenplannen hebben nog maar weinig zin als technologie zo exponentieel groeit. Dit is dus nog maar het begin van de technologische revolutie. Zaak is de Omega-generatie, die opgegroeid is met een smartphone en als het ware technologie ademt – in te schakelen in je bedrijf. Zij willen uitdaging, verandering en staan dan ook veel meer open voor vernieuwing.

Ken de klant

Daarna is het de beurt aan Bart Muskala van het Gentse onderzoeksbureau True North die de eigenschappen van sterke merken - van boetiek tot blogger - voor ons uit de doeken doet. Niet de verkoop moet je aandacht krijgen maar het ‘top of mind’ zijn als merk. Dertig jaar geleden lag de nadruk op ‘de beste winkel’ zijn voor een product, na de komst van het internet en Google werd dat ‘de beste aanbieding’ hebben. Nu gaat het - dankzij geautomatiseerde klantenservices - om ‘de beste connectie’ met je klanten. In een notendop gaat succes over het begrijpen van je consumenten en die bevindingen kunnen vertalen naar concrete acties. Je moet dus weten wie je klanten én niet-klanten zijn, weten wat ze van je verwachten (maar ook: wat niet) en die inzichten omzetten in een strategie die werkt voor jouw merk.

Vincent Nedee van Appiness stelde tijdens deze sessie nog kort de ‘Kijk en Koop’-app Spott voor. Spott herkent naar welk tv-programma je kijkt en vertelt je welke producten uit het programma je zelf kan kopen: het T-shirt van Jeroen Meus, de zonnebril van Tom Waes, de choco van Marianne van Thuis. Geïnteresseerd? Dan wordt je doorverwezen naar een webshop. Dit kan dankzij een algoritme dat voorwerpen herkent en ze automatisch opzoekt in een database met de producten van de partners. Deze ‘second screen’-applicatie maakt het mogelijk om automatisch informatie te krijgen over producten en objecten, van een recept tot de prijs van een jurk. De app biedt een oplossing voor adverteerders die met de handen in het haar zitten nu haast iedereen de reclameblokken doorzapt.

Onderbroekenlol

Na de pauze is Managing Director Hunkemöller Benelux Dimitri Broeren aan het woord. Hij vertelt hoe zijn bedrijf vandaag omgaat met de nieuwste trends en de evolutie van de sector. Van een onderbroekenwinkel is het Duitse merk uitgegroeid tot een omnichannel lingerieketen. Ze creëren een ‘seamless shopper experience’ waarbij de klant zelf kan bepalen waar, hoe en wanneer ze bij HKM shoppen. Deze aanpak geeft nu al, op relatief korte tijd, bijzonder goeie resultaten. De rol van de fysieke winkel is intussen wel veranderd: de klanten shoppen niet meer gewoon, ze zijn op zoek naar een ervaring. Dus worden de filialen steeds meer omgebouwd tot grote fun & inspiring stores. Het archetype is de winkel op de Antwerpse Meir die nu de succesvolste van Europa is geworden. HKM werkt ook veel met brand ambassadors, influencers die al dan niet tegen betaling het merk tot bij hun talrijke volgers brengen –vandaag algemeen een veelbeproefd alternatief voor de tanende traditionele reclamepraktijken.

Roze wolkje

De jonge Belgische onderneemster Laurentine Van Landeghem sluit de avond af met haar verhaal. Zij is zaakvoerster van Clouds of Fashion, dat focust op betaalbare trendy vrouwenmode voor 16- tot 36-jarigen. Haar persoonlijke blog groeide uit tot twee permanente modewinkels in Antwerpen, Gent, een zomerpop-up in Knokke én een webshop. Zij kent haar publiek door en door en creëert een echte community rond haar merk door een persoonlijke aanpak, doorgedreven service en doorgedreven aanwezigheid op social media. Online doet ze meer dan alleen producten tonen: ze betrekt de klanten in haar eigen leven, deelt leuke adresjes, en er is ook elke maand een voucher van 100 euro winnen door je nieuwe aanwinst te delen op Instagram (waarmee Laurentine dan ook weer jouw volgers bereikt). Het merk is zeer herkenbaar door de roze huisstijl met het wolkje. Daarnaast zijn er de - groots aangepakte – events, closet sales en modeshows die niet zozeer op winst maar op belevenis zijn gericht. Toch leveren deze activiteiten achteraf duizenden extra volgers op en een aanzienlijke stijging van het klantenbestand. Social media is inderdaad cruciaal voor Clouds of Fashion.

Tekst en foto's door Katrien Huysentruyt

Clouds of Fashion
Comeos
Creamoda
Fashion Retail Evening
Hunkemoller
Mode Unie