De Belgische detailhandel verkeert momenteel in zwaar weer, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Eurostat. Waar in de rest van Europa tussen december 2016 en december 2017 de gemiddelde verkoop toenam met 1,9 procent, daalde die in België met 2,5 procent. De Belgische zelfstandigenorganisatie Unizo geeft nu een waarschuwing af.

Onderzoeksbureau Eurostat publiceerde deze week haar bevindingen in een rapport. Enkel Luxemburg, waar de verkopen met ruim twintig procent terugliepen, deed het slechter. Unizo zoekt de oorzaak bij het online koopgedrag van de Belgische bevolking. “Consumenten kopen meer online, maar meer dan de helft daarvan stroomt naar buitenlandse webshops”, aldus retailexpert Mien Gillis van Unizo tegenover Het Laatste Nieuws. “Amazon, Coolblue, Bol.com, Zalando en de webshop van Mediamarkt zijn onze favoriete online winkels. Maar dat zijn stuk voor stuk spelers van buitenlandse oorsprong. Op eigen bodem missen we zulke grote initiatieven, en lopen we die verkopen dus mis.”

De brancheorganisatie pleit nu voor meer lokale bestedingen. “Consumenten beseffen het misschien nog te weinig, maar het zijn de Belgische ondernemers die jobs creëren, hier belastingen betalen, dynamiek brengen in de steden en gemeenten én ook het verenigingsleven ondersteunen”, zegt Gillis in het dagblad. “Amazon gaat de truitjes van je lokale volleybalploeg niet sponsoren, hoor.”

Het nieuws over de dalende verkopen komt nog geen week nadat onderzoeksbureau Locatus cijfers naar buiten bracht over de winkelleegstand in België. Die blijkt voor het tiende jaar op rij te zijn toegenomen.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN