• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Einde wintersolden: koudeprik zorgde voor goede verkoop

Einde wintersolden: koudeprik zorgde voor goede verkoop

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail
Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited

De wintersolden lopen ten einde en dus is het tijd om een balans op te maken. Hoe is de eerste wintersolden verlopen zonder corona-maatregelen? Mode Unie en Unizo maakten de soldenbalans op en concluderen dat de wintersolden een relatief sterke start kenden, zo staat in het persbericht.

In de tweede helft van de wintersolden stabiliseerde de verkoop, waardoor twee derde van de modehandelaars hetzelfde of meer verkocht dan vorig jaar. Bij modelabels Castart, Our Sister, America Today en MS Mode liggen de omzetten boven het niveau van vorig jaar. Dat vertellen Michiel Somers, CEO bij Castart en Our Sister, en Dennis Mok, CEO bij America Today en MS Mode aan FashionUnited. Griet Sauvenay, commercieel directeur bij LolaLiza, laat bovendien weten tevreden te zijn met de behaalde resultaten.

Uit de bevraging van Mode Unie en Unizo blijkt dat 29,5 procent van de zelfstandige modewinkeliers meer verkocht dan in dezelfde soldenperiode vorig jaar. Eén op drie verkocht evenveel en 37,5 procent verkocht minder. Er is daarnaast een daling in het aantal verkochte soldenstuks te zien: er is 2,4 procent minder soldenstukken verkocht, vergeleken met de soldenperiode vorig jaar. Dat ziet Somers ook terug in de resultaten. “Het aankoopbedrag lag deze soldenperiode hoger en er werden juist minder stuks verkocht. De hogere prijzen zorgden ervoor dat de omzet op een hoger bedrag eindigde dan vorig jaar”, vertelt hij. Daarnaast merkte Somers dat het onderwerp rondom energieprijzen was gaan liggen tijdens de koopjesperiode onder de consumenten.

Wintersolden: goede resultaten door koudere temperaturen

In de winkels van LolaLiza viel het ook op dat consumenten bewuster winkelden. “Er werden inderdaad minder stuks gekocht. Voornamelijk items om silhouetten die reeds in de kast hangen te vervolledigen, deden het goed. Zestig procent van de omzet werd gerealiseerd met de categorie truien en broeken. Doordat er meer kwalitatief werd gekocht, mochten artikelen ook duurder zijn. Zelfs artikelen met bijvoorbeeld ‘maar’ twintig procent korting verkochten goed”, aldus Sauvenay schriftelijk.

Volgens Isolde Delanghe, directeur bij Mode Unie, zorgde de koudeprik voor een goede verkoop van warme winteritems. “Gecombineerd met de vlotte soldenstart zien we bijgevolg een evenwichtig soldenresultaat”, aldus Delanghe in het persbericht. Bij Castart en Our Sister waren er vooral knitwear, truien en t-shirts in trek. Bij America Today en MS Mode werden vooral items verkocht die consumenten ‘nu’ dragen en nog lang doordragen, schrijft Mok aan FashionUnited. “Daarnaast zien we gelukkig ook animo voor de nieuwe collectie. We verkopen voornamelijk items die men nu kan dragen, maar men heeft ook al interesse in badkleding”, aldus Mok.

Eerste wintersolden zonder corona-perikelen positief afgesloten

In de eerste wintersolden zonder corona-maatregelen zien modehandelaars ook een trend: de piek in online verkoop van items vlakt na de pandemie verder af. “Een daling in online verkoop bij zelfstandige winkeliers tijdens deze solden wordt grotendeels gecompenseerd met een betere fysieke verkoop. Belgen zijn en blijven fysieke modeshoppers en hebben de zin om in de winkel te komen kopen na corona duidelijk terug gevonden”, ziet Delanghe.

Vooruitblikkend op de lente-zomerverkoop verwachten modehandelaars 2,5 procent minder omzet dit jaar. In het zomerseizoen vorig jaar kenden zelfstandige modehandelaars een goede verkoop door de opheffing van alle maatregelen en de inhaalbeweging van alle feesten, zien Mode Unie en Unizo. Voor het zomerseizoen 2023 voorspellen de branchefederaties een tweestrijd: aan de ene kant geven winkeliers aan een betere verkoop te verwachten door de zakkende energieprijzen. Aan de andere kant zien winkeliers ook dat de energiekosten nog steeds meespelen in het consumentengedrag waardoor zij verwachten minder om te zetten.

Over het algemeen kijken de modehandelaars positief en hoopvol naar het de aankomende lente/zomer, zien Mode Unie en Unizo. Ook Somers ziet het lente-zomerseizoen rooskleurig in. “Natuurlijk blijven de hoge energiekosten nog een onderwerp dat zal spelen. Ik verwacht dat de trend van de dalende prijzen uiteindelijk een positief effect hebben op aankomend seizoen”, aldus Somers.

Lees ook:
ModeUnie
UNIZO
Wintersolden