• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • De wintersolden zijn begonnen: eerste indrukken positief

De wintersolden zijn begonnen: eerste indrukken positief

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Beeld: Mensen in een commerciële winkelstraat in Antwerpen aan de start van de solden, op maandag 4 januari 2021. Credit: DIRK WAEM / BELGA MAG / Belga via AFP.

De eerste week van de wintersolden - ook wel de koopjesperiode - is voorbij. FashionUnited toetst bij Mode Unie hoe deze verlopen is en laat Michiel Somers, CEO bij het Antwerpse label Castart en zusterlabel Our Sister, aan het woord over zijn ervaring. Ook Dennis Mok, CEO bij America Today en MS Mode, laat schriftelijk weten hoe de eerste soldenweek verliep.

Isolde Delanghe, directeur bij Mode Unie, vertelt telefonisch dat de eerste week van de wintersolden wisselvallig verliep: “De impact van de huidige inflaties zijn merkbaar. Modeondernemers merken dat er geen impulsaankopen gedaan worden, maar dat men nadenkt over de aankoop.” Somers ervaart dat anders. Voor hem verliep de soldenweek juist heel goed. “Wij hebben de eerste soldenweek met 13 procent geplust, ten opzichte van vorig jaar. Mensen komen sinds november 2022 graag terug in de winkel”, vertelt Somers telefonisch. Of het door de feestperiode of de solden komt, durft Somers niet te zeggen. “Men koopt nog steeds datgene waar ze achter staan”, aldus Somers. Ook Mok omschrijft de eerste soldenweek als ‘heel goed’. “Vooral het winkelbezoek, zowel bij America Today als bij MS Mode, is opvallend hoog. Er lijkt veel behoefte te zijn aan afgeprijsde artikelen”, schrijft Mok aan FashionUnited.

De toon voor de wintersolden is gezet

Items die het de eerste week van de wintersolden goed deden, waren volgens Somers items waar dames ‘trots’ op zijn en mee gezien willen worden: “Het zijn de speciale stuks. De stuks waar dames hun persoonlijkheid mee laten zien.” Voor heren ligt dat anders. “Deze groep focust zich op de items die de kleerkast compleet maken. Denk aan basics en de ‘net-niet-basics.” Een merkwaardig verschil, vindt Somers. Delanghe vertelt bovendien dat consumenten uitkeken naar de wintersolden om dure aankopen te doen. “Zoals een winterjas bijvoorbeeld. Het is een geplande, maar dure aankoop. Consumenten hebben echt gewacht om die aan te schaffen.” Delanghe verwijst naar de hoge energieprijzen en dure boodschappen. De uitgestelde, dure aankopen zorgden ervoor dat de eerste soldenweek licht positief werd afgesloten, ziet Delanghe.

De indrukken van de eerste soldenweek zijn dus positief. Dat is volgens Somers belangrijk. Het zegt veel over de komende weken, weet hij. “Ik verwacht dat we de huidige tendens gaan volgen en het beter zullen doen dan vorig jaar.” Volgens Delanghe had de drukte in de winkelstraat te maken met de kerstvakantie. “Die drukte was fijn”, zegt Delanghe, “maar het gaat uiteindelijk om het aantal mensen dat gespot wordt met een gevulde shoppingbag en dat viel nog mee.” Delanghe voorspelt dat de consument nu zal wachten op verdere afprijzingen. “Maar, dat is koffiedik kijken.” Volgens Somers is de toon gezet en belooft de wintersolden veel goeds.

Editor's note: Dit artikel is na publicatie aangevuld met de schriftelijke informatie van Dennis Mok, CEO bij America Today en MS Mode.
Castart
Mode Unie
Solden