• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Economische Inspectie ontvangt 2.500 klachten over e-commerce

Economische Inspectie ontvangt 2.500 klachten over e-commerce

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De Economische Inspectie van de federale overheidsdienst (FOD) Economie heeft in 2014 2.500 klachten over e-commerce ontvangen.

In totaal kwamen er 16.511 klachten van consumenten binnen, variërend van klachten over misleidende reclame tot meldingen van namaakproducten. De Economische Inspectie heeft in totaal 32.700 onderzoeken uitgevoerd, 2.841 waarschuwingen uitgegeven en 3.816 processen-verbaal opgesteld.

Eerder meldde de Belgische vereniging van e-commerce bedrijven dat het aantal webwinkels naar verwachting flink zal stijgen, en uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag van de Economische Inspectie blijkt dat dit gepaard zal gaan met meer klachten.

Het aantal klachten dat de Economische Inspectie over e-commerce ontving, bedroeg in 2013 nog 2.300. Uit de cijfers van het inspectieorgaan blijkt dat bijna de helft van de klachten het afgelopen jaar betrekking had tot misleidende handelspraktijken en dat bijna een derde ging over niet-levering van een product of dienst. Een probleem dat in het jaarverslag extra wordt benadrukt, is de zogenaamde subscription trap . Bij deze misleidende praktijk blijkt een gratis aangevraagd proefmonster in werkelijkheid onderdeel te zijn van een abonnement. Tot slot meldt het verslag dat er 225 Belgische domeinnamen die eindigen op .be of .eu zijn geblokkeerd wegens dubieuze praktijken.

Economische Inspectie