• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • eCommerce Payment Monitor: Online aankopen middels de smartphone stijgt

eCommerce Payment Monitor: Online aankopen middels de smartphone stijgt

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het aantal online aankopen dat wordt gedaan met een smartphone steeg in 2017 met 72 procent naar 25,7 miljoen. Dat is 13 procent van het totaal van 202 miljoen online aankopen. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalwijzen in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org. De meest gekozen betaalwijzen zijn iDEAL en de creditcard, maar betaalwijzen Klarna en AfterPay winnen terrein.

Uit het onderzoek naar betaalwijzen die de partijen middels een persbericht delen, blijkt dat het aantal aankopen op de online markt in 2017 ten opzichte van 2016 met 17 procent is gegroeid. In 2017 werden er nog 173 miljoen aankopen online gedaan, in 2017 was dit 202 miljoen. iDEAL blijft met 56 procent van alle online aankopen de meest gekozen betaalwijze, gevolgd door de creditcard (11 procent).

Nieuwe betaalwijzen Klarna en AfterPay

Hoewel het aantal online aankopen via pintransacties (41 procent) en PayPal (28 procent) aanzienlijk harder groeit, laten volgens het onderzoek de relatief nieuwe betaalwijzen (en achteraf-betaalmethoden) Klarna en AfterPay dit jaar relatief de grootste groei zien. Het aantal aankopen dat met Klarna is afgerekend, is met 93 procent toegenomen ten opzichte van 2016 en het aantal aankopen afgerekend met AfterPay met 65 procent. Het aandeel van de meer traditionele achteraf-betaalwijze Acceptgiro (2,8 procent) ligt in heel 2017 voor het eerst lager dan het aandeel van Klarna en AfterPay samen (4,4 procent).

Achteraf betalen is binnen de 39 procent van de online shoppers die voor deze optie kiezen vooral populair voor de productsegmenten kleding (46 procent) en schoenen en accessoires (17 procent).

De penetratie van de smartphone bij het doen van online aankopen blijft ook stijgen. In 2016 maakte 28 procent van de online kopers bij minimaal een van hun online aankopen gebruik van een smartphone, in 2017 is dit gestegen naar 34 procent. GfK, iDEAL en Thuiswinkel.org zien dat de penetratie van de smartphone onder jongeren aanzienlijk hoger ligt dan bij ouderen; bij jongeren geldt dat 52 procent van de online kopers bij minimaal een van hun aankopen de smartphone pakt, terwijl dit onder ouderen (50 jaar en ouder) 16 procent is.

Nieuwe betaalwereld

Currence iDEAL verwacht dat de smartphone in 2018 ook vaker gebruikt zal worden voor betalingen van aankopen op andere ‘devices’. In navolging van Knab en Rabobank, breiden de grotere Nederlandse banken dit jaar hun mobiele apps uit met de mogelijkheid om iDEAL QR-codes te scannen. Directeur Piet Mallekoote van Currence iDEAL in het persbericht: “Mobiel betalen met iDEAL heeft al een grote vlucht genomen. Met de uitbreiding van iDEAL QR kunnen fysieke en online aankopen naadloos op elkaar aansluiten. Ook de kloof tussen desktop/laptop en mobiel wordt daarmee overbrugd.”

Just Hasselaar, policy adviser digital transactions bij Thuiswinkel.org, laat in hetzelfde bericht weten dat 2017 volgens hem het laatste jaar is waarin we nog in de oude betaalwereld leven: “Het afgelopen jaar heeft laten zien dat de wereld van payments niet stilstaat. 2017 is het laatste volle jaar waarin we nog in de oude betaalwereld leefden; 2018 is het jaar van PSD2. Ondanks dat we in Nederland achterlopen met de introductie van deze nieuwe wet, gaat het spannend worden om te zien wat er gaat veranderen. Er komen in ieder geval nieuwe spelers en betaalmethoden aan.”

eCommerce Payment Monitor
Ideal
Thuiswinkel.org