Digital fitting room Online Heroes: van merkbeleving naar extra omzet

“Als de klant in zijn ondergoed in een pashokje staat en net de kleding van de concurrent heeft uitgetrokken: dat is het mooiste moment waarop je als retailer de consument kunt overtuigen,” beweert Online Heroes-CEO Robert Sangers. Traditioneel was het niet mogelijk voor retailers om de consument op dit cruciale moment te bereiken. Maar als het aan Sangers ligt, is dit binnenkort verleden tijd dankzij de digital fitting room die Online Heroes onlangs lanceerde tijdens Fashion Talks. “De digitale paskamer brengt een nieuwe merkervaring in het pashok,” vertelt Sangers aan FashionUnited.

Digital fitting room Online Heroes: van merkbeleving naar extra omzet

De digitale paskamer van Online Heroes moet leiden tot extra aankopen

Wanneer een consument de digitale paskamer van Online Heroes betreedt met een stapel kleding over zijn of haar arm, zorgen Radio Frequency Identification (RFID) labels in de items ervoor dat de paskamer deze herkent. Op de spiegel, die is uitgerust met een scherm, wordt vervolgens een kort videofragment afgespeeld. Hierin zijn de meegebrachte items te zien wanneer ze worden gedragen met bijpassende kleding op bijvoorbeeld een catwalk. Zodra het filmpje is afgelopen, verschijnt aan de rechterkant van de spiegel de productinformatie van de kledingstukken. En dat allemaal zonder dat de klant ook maar iets heeft hoeven doen: “We wilden de klant niet verwarren met technische toeters en bellen, maar juist iets eenvoudigs neerzetten waardoor hij of zij het merk kan beleven.” Het betekent overigens niet dat de consument met de komst van de digital fitting room geen invloed meer heeft op zijn paskamerervaring: klanten die niet zijn geïnteresseerd in het videofragment of de productinformatie kunnen ervoor kiezen deze niet te laten weergeven. Maar Sangers denkt dat de nieuwe merkbeleving in de digitale paskamer uiteindelijk leidt tot datgene waar retailers het uiteindelijk voor doen: een hogere omzet.

Digital fitting room Online Heroes: van merkbeleving naar extra omzet

Dankzij de komst van de digital fitting room hoopt Sangers dat consumenten niet alleen sneller iets kopen maar ook gelijk meer aanschaffen. Uiteindelijk moet dit leiden tot een omzetstijging van 2 tot 5 procent. De schatting is gebaseerd op onderzoek dat Online Heroes heeft uitgevoerd om uit te vinden hoe het laten zien van een totale look online koopgedrag beïnvloedt. “Door het filmpje dat klanten te zien krijgen, komen ze in de sfeer van het merk. Ze zien de items die ze zelf hebben meegebracht in een heel andere context, en daardoor denken ze: hé, die blazer en sjaal die bij mijn broek passen zijn eigenlijk ook leuk. Uiteindelijk zijn ze dus eerder geneigd tot het kopen van de totale look,” licht Sangers toe.

Het feit dat klanten eerder iets zullen kopen, heeft volgens hem te maken met de betere service die de digitale paskamer biedt. De uitvinding geeft klanten namelijk de mogelijkheid om, vanuit hun paskamer, bijvoorbeeld een andere maat te vragen van een kledingstuk dat niet past. Klanten kunnen op de spiegel in het pashokje per item aangeven dat zij hiervan een andere maat of bijvoorbeeld een andere kleur willen passen. Het enige wat ze daarvoor moeten doen, is op het item klikken en de gewenste maat of kleur aangeven. “Wanneer in het pashokje blijkt dat een item niet past, geven klanten het vaak op. Ze denken dan: ´nu hoeft het al niet meer´, omdat ze niet in hun ondergoed op zoek willen naar een verkoopmedewerker. Nu is dat ook niet nodig.” Tegelijkertijd schetst dit een ander voordeel dat deze nieuwe paskamer biedt: meer efficiëntie voor winkelpersoneel. Nu is het volgens Sangers vaak het geval dat winkelmedewerkers bij de paskamers moeten blijven voor het geval er vragen zijn, maar als de digitale paskamer er eenmaal is, kunnen zij als hun werk het niet toelaat gewoon in de winkel blijven. Ze krijgen namelijk gelijk een melding op hun werktelefoon wanneer in één van de digitale pashokjes om assistentie wordt gevraagd.

Digital fitting room Online Heroes: van merkbeleving naar extra omzet

De digitale paskamer die Online Heroes in samenwerking met het technologische bedrijf Innovation Boulevard heeft ontwikkeld is nu nog bij geen enkele moderetailer te vinden, maar volgens Sangers komt daar binnen drie tot zes maanden verandering in. De eerste retailer waar de digitale paskamer van Online Heroes zal komen, is Sarah Pacini. Ook de reacties die hij heeft ontvangen van andere winkeliers zijn naar eigen zeggen veelbelovend. “Tijdens Fashion Talks kregen we veel concrete vragen vanuit retailers, waaruit we konden opmaken dat ze erg enthousiast zijn,” licht Sangers toe. Waar hij zelf door werd verrast, was de interesse die ook bleek vanuit modezaken uit het middensegment “Aanvankelijk dachten we dat dit echt iets voor de luxesector was, maar we zien ook belangstelling vanuit het middensegment en de grote ketens.”

Digital fitting room Online Heroes: van merkbeleving naar extra omzet

Maar is het ook daadwerkelijk haalbaar voor moderetailers om deze innovatie naar hun winkel te brengen? Sangers denkt van wel. Hoeveel retailers in de nabije toekomst moeten betalen voor de digital fitting room wil hij niet kwijt, maar hij gelooft dat deze investering zich uiteindelijk zeker zal terugbetalen. Sangers denkt dan ook dat de digitale paskamer iets is dat uiteindelijk in elke modewinkel zal komen: van high end tot fast fashion. Al zal dit niet van de ene op de andere dag gebeuren: “Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar ik denk dat het nog tussen de vijf en tien jaar zal duren voordat de digital fitting room echt in de meerderheid van de winkels aanwezig zal zijn.”

Sangers: “Wij hebben de digital fitting room teruggebracht naar een verhaal voor 2016”

Online Heroes volgt de ontwikkelingen op het gebied van digitale paskamers al ruim drie jaar. Het viel Sangers op dat alle bedrijven die bezig waren met het ontwikkelen van dit concept de digitale paskamer vooral presenteerden als een technische gadget. Sangers denkt dat de digitale paskamers die andere bedrijven hebben gelanceerd op dit moment vooral bedoeld zijn om iets nieuws te laten zien, terwijl ze nog niet effectief bijdragen aan het vooruithelpen van de winkel. “Daarom hebben we gewacht op het moment waarop wij dachten dat ook winkeliers er klaar voor waren,” vertelt Sangers. Hij is van mening dat Online Heroes met de lancering van deze moderne paskamer “de eerste stap heeft gezet voor het digitaliseren van de winkel waardoor digitaal en fysiek meer één wereld worden.” Volgens de CEO dachten veel winkeliers tot nu toe dat een digitale paskamer pas realiteit zou worden in 2020 of 2030, omdat het werd gezien als erg ingewikkeld. “Wij hebben het nu teruggebracht naar een verhaal voor 2016.”

Foto´s: Online Heroes


 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN