De zomersolden, wat mag en kan de retailer er dit jaar van verwachten?
bezig met laden...
Na een tegenvallend voorjaarsseizoen, is de hoop gevestigd op een sterke zomersolden. Maar wat mag de Belgische retailer verwachten van de solden die op 1 juli aanstaande van start gaat? NSZ, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, Mode Unie, de federatie voor zelfstandige modedetailhandel, en Comeos, de Belgische federatie voor de distributiesector, delen hun verwachtingen.
Een mindere verkoop op de eerste soldendag en een verspreiding van de verkopen, dit is in het kort de verwachting van NSZ. Vorig jaar viel de eerste soldendag op zaterdag, wat voor waarschijnlijk meer publiek zorgt dan de maandag, de dag waarop dit jaar de eerste soldendag valt.
Volgens NSZ, die zijn verwachtingen met FashionUnited deelde via mail, verwacht 20 procent van de Belgische modehandelaren een daling in verkopen. 60 procent van de handelaren hoopt meer te verkopen dan vorig en 20 procent verwacht volgens NSZ een vergelijkbare verkoop te realiseren.
Zomersolden 2019: sceptische verwachtingen door matige verkopen in het voorjaarsseizoen
Het onafhankelijk onderzoeksbureau Marketing Development deed in opdracht van Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, onderzoek naar de verwachting van de soldenperiode van de Belgische retailers. Zij deelden in een persbericht een vergelijkbare voorspelling. Van de modehandelaren die zij ondervroegen gaf 61 procent aan dezelfde verkoop als vorig jaar te realiseren en hoopt 14 procent van de ondervraagden op een stijging. Gemiddeld wordt de soldenverkoop door de ondervraagden 1,6 procent lager geschat dan de zomerkoopjes vorig jaar.
De sceptische houding van de retailers komt door matige verkopen in het voorjaarsseizoen, zo stelt Comeos op hun website. De zelfstandige modewinkeliers hebben tussen eind juni 2018 en eind juni 2019 gemiddeld 2 procent minder verkocht. Dit kwam mede door de lage temperaturen waardoor de verkoop van typische zomerartikelen, zoals zwemkleding en shorts, minder goed verkochten dan het jaar ervoor. De Belgische federatie voor de distributiesector geeft op zijn website aan dat door toedoen van de matige verkopen modehandelaren zijn overgebleven met voorraden. Dit heeft volgens Comeos als gevolg dat de retailers vrijwel direct zullen uitpakken met hoge kortingen variërend van 30 tot en met 50 procent.
1 juli is voor Belgen nog altijd traditioneel de start van de zomersolden, maar niet alle Belgische retailers doen hier nog aan mee. Graanmarkt 13 besloot bijvoorbeeld in 2017 de soldenperiode af te schaffen. De Antwerpse concept store verkoopt nu één weekend lang stuks uit de kleerkast van hun klanten. In ruil voor de verkoop ontvangt de klant een cadeaubon die zijn in de winkel vrij kunnen besteden. Ilse Cornelissen, zaakvoerder voor Graanmarkt 13, verklaarde het besluit tegenover FashionUnited destijds: “Over de problemen van het modesysteem, en de snelheid ervan, wordt heel veel geschreven maar als je niets verandert, gebeurt er ook niets. We wilden er graag op een andere manier mee omgaan. Zeker de solden zijn voor niemand goed: niet voor ontwerper die tijd en moeite in het stuk heeft gestopt, niet voor de winkel die het verkoopt, noch voor de consument - niemand vindt het leuk om iets te kopen dat twee weken later aan halve prijs in de winkel ligt.”
Beeld via pexels.com