De ster van de winkel: drie modeverkopers over de passie voor hun vak
bezig met laden...
Zonder goed verkooppersoneel zijn fysieke winkels nergens. Maar wie zijn die sterverkopers waarvoor consumenten speciaal naar een winkel gaan? En waar komt de passie voor het vak vandaan? FashionUnited belt met drie verkopers en vraagt naar hun bijzonderste ervaringen op de vloer en passie voor het vak.
Mariska Bezemer, werkt 2,5 jaar als verkoopmedewerker bij damesmodezaak Be So Different in Rotterdam
“Het verkopen gaat eigenlijk vanzelf. Meestal laat ik iemand eerst rustig kijken, ik heb er zelf echt een hekel aan als verkopers in je nek hijgen. Op een gegeven moment begin ik een gesprek. Wanneer? Ja, dat voel ik aan. Door heel veel persoonlijke aandacht vind ik bijna altijd wel iets moois voor haar.
Ik hoor wel eens van collega's dat een klant voor mij is gekomen op een moment dat ik er niet was. Ik heb zelf nogal een uitgesproken kledingstijl, dus misschien dat bepaalde klanten zich veilig voelen bij me.
Kleding moet iedere dag een feestje zijn, zeg ik altijd. Veel mensen kleden zich heel veilig, ik hou zelf echt van bijzondere kledingstukken. Wat klanten vaak zien als feestkleding, draag ik gerust naar de supermarkt. Regelmatig vragen klanten 'wanneer moet ik dat dan aan?' En dan zeg ik: 'nou nu, of morgen naar je werk’. Je hoeft echt niet alles wat niet basic is te bewaren voor een bijzondere gelegenheid.
Wat ook gebeurt, is dat klanten denken dat ze me al kennen, omdat ze me op Instagram hebben gezien. Heel grappig, dan begroeten ze me enthousiast, terwijl ik geen idee heb wie ze zijn. Op het account van Be So Different posten mijn collega's en ik namelijk altijd de collecties, we dragen alles zelf. Zo kunnen consumenten goed zien hoe iets eruitziet bij 'normale mensen’. Dat helpt ook wel om een band te creëren met consumenten.
Van de eigenaresse krijg ik heel veel verantwoordelijkheid. Ze vertrouwt me volledig en dat maakt het werken hier wel extra bijzonder. Ik doe bijvoorbeeld ook de visual merchandise in de winkel en dan stuurt ze me vaak een berichtje dat het er weer super uitziet. Ze geeft me complimenten, maar ook feedback, want we kunnen over alles praten.
Vroeger dacht ik wel eens dat ik uiteindelijk mijn eigen winkel zou willen. Maar daar ben ik van teruggekomen. Ik ben heel blij met mijn parttime baan waarin alles samenkomt: verkoop, styling, visual merchandising, etaleren, inkoop, social media, photoshoots en nog zoveel meer. Na sluitingstijd ga ik naar mijn twee jonge dochters en man, de eigenaresse van Be So Different moet nog de boekhouding doen en dergelijke, voor haar stopt het nooit. Nee, ik ben gelukkig op deze manier."
Sander van Os, werkt 3,5 jaar als shopmanager bij Velour Amsterdam, een conceptstore voor mannen en vrouwen in de Negen Straatjes
"Ik weet nog goed dat ik net bij Velour werkte en er een dame kwam die bijna alles in de winkel wilde passen. Ze had een huis op Ibiza gekocht en zocht eigenlijk een compleet nieuwe zomergarderobe. Ik heb toen urenlang met haar doorgebracht en haar goed leren kennen. Uiteindelijk kocht ze voor 2000 euro aan zomeroutfits. Het hoogste bedrag dat ik ooit in één keer heb verkocht. Ze komt overigens nog steeds langs als ze in Nederland is. Samen met haar drie dochters. Elke keer weer heel gezellig.
Drieënhalf jaar werk ik nu in de boetiek van Velour, aan de Huidenstraat in Amsterdam. Hiervoor werkte ik voor de Bijenkorf, maar het bevalt me veel beter om voor een kleine zaak te werken. In de boetiek van Velour heb ik heel veel vrijheid en kan ik ook bijvoorbeeld de inkoop doen. Vind ik stiekem heel erg leuk.
Al is het contact met de klanten ook fijn. Bij Velour komen veel vaste klanten. Altijd gezellig om een babbeltje met ze te maken. Mensen die hier komen winkelen vinden het ook vaak prettig om met iemand te kletsen die verstand van zaken heeft. Dat is toch wel het verschil met kleding online kopen.
Het is belangrijk om een klik te hebben met een klant, dan heb je meteen een gunfactor. Ik stel klanten vaak snel op hun gemak en ben allesbehalve stijf. Als je een goede band hebt, moet een dolletje wel kunnen. Ik ben me er ook altijd van bewust dat ik een dienst verleen. Het belangrijkste van verkopen is meedenken met de kant. Als je pusherig doet en iets verkoopt omdat het goed is voor de omzet en niet voor de klant, komt hij of zij echt niet meer terug.
Als manager bij een groot warenhuis verdien ik waarschijnlijk meer, maar daar zou ik niet gelukkig zijn. Ik vind het heerlijk dat ik nu zoveel zelf kan bepalen. Eigenaar Theodoor Kuster geeft me heel veel vrijheid. Hij vraagt ook continu of ik nog happy ben. Ik voel me gewaardeerd en serieus genomen en dat zorgt er mede voor dat ik graag blijf. En het werk zelf natuurlijk, daar ben ik superblij mee."
Anja Muijs, werkt 18 jaar bij damesmodewinkel Maggy's in Spakenburg, inmiddels als storecoach
“Een tijd geleden kwam er een mevrouw, we hadden meteen een klik. De volgende keer vroeg ze speciaal naar mij en inmiddels stuurt ze me regelmatig een WhatsApp om te vragen wanneer ik er ben of om te zeggen dat ze langskomt. Soms komt er iets binnen en weet ik meteen dat het bij haar past. Dat hang ik dan even apart.
Verkopen is ontzorgen, meedenken met de klant. Mijn verkoopgeheim? Veel vragen stellen en luisteren. En ik ken de collecties natuurlijk door en door.
Het mooiste van mijn werk is dat ik iedere dag mensen mooier en gelukkiger maak. Dat is echt mijn passie. Ik werk nu al achttien jaar bij Maggy's. In die tijd hebben we verschillende prijzen gewonnen - zoals de - Retail Jaarprijs - dat is een kroon op mijn werk. Toch staat de mens altijd op nummer één.
Achttien jaar bij één bedrijf is tegenwoordig heel lang, maar werken bij Maggy's is altijd gezellig. Vooral door het team. Onderlinge concurrentie is er niet, we hebben geen strijd over wie het meeste heeft verkocht. Wij maken echt met elkaar een succes van de winkel.
Wat ook heel fijn is, is dat mijn werkgeefster meedenkt hoe ik mijn talenten goed kan blijven inzetten en hoe ik kan groeien. Zonder Maggy's zou ik zelf niet de persoon zijn die ik nu ben. In die achttien jaar heb ik meer zelfvertrouwen gekregen, ben ik sterker, stabieler en mondiger geworden, ook in mijn persoonlijke leven. Dat komt doordat ik me echt gewaardeerd voel in mijn werk en de communicatie altijd open is. Qua feedback geven en ontvangen is de sfeer bijvoorbeeld altijd prettig.
De retail staat erom bekend dat het geen vetpot is, maar daar houd ik me niet mee bezig. Ik kan er van leven en word door mijn werkgeefster enorm gewaardeerd."
Hoe kunnen fysieke winkels zich onderscheiden in een tijd waarin online shoppen eerder vanzelfsprekend dan de uitzondering is? Met goed verkooppersoneel. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder 1000 Nederlandse consumenten, in mei dit jaar. De belangrijkste conclusies:
- 65 procent van de consumenten geeft aan eerder over te gaan tot een aankoop wanneer goede hulp wordt geboden in de winkel
- 58 procent gaat bewust naar een winkel om te worden geadviseerd
- 33 procent van de respondenten gaat naar een fysieke winkel omdat het gezellig is met het personeel
Foto’s: Mariska Bezemer, Sander van Os en Anja Muijs
Homepagebeeld: Be So Different