• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Coronacijfers dalen, prijzen stijgen: Belgische merken maken zich op voor nieuw seizoen

Coronacijfers dalen, prijzen stijgen: Belgische merken maken zich op voor nieuw seizoen

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |ACHTERGROND

Pexels

Net nu modemerken verder durven te kijken dan de pandemie, zet de inflatie hen opnieuw voor het blok. FashionUnited sprak met Wendy Luyckx van Creamoda over de uitdagingen van het voorbije winterseizoen, zomer ‘22 en verder, voor winter 22-23.

Beperkte voorraad, matige solden

Eerst het voorbije seizoen… In een rondvraag van sectororganisatie Creamoda zeggen de aangesloten modemerken de voorbije wintersolden zeer slecht tot matig-goed ervaren te hebben. “Merken lieten echter veel minder items produceren en hadden dus veel minder voorraad,” verduidelijkt Luyckx, “Daardoor moesten ze minder stukken afprijzen en waren collecties in sommige gevallen zelfs zo goed als uitverkocht, iets wat zelden voorvalt in de sector." Dat verklaart dat sommigen de periode nog als ‘goed’ konden bestempelen. “Die beperkte voorraad was tegelijk een gemiste kans voor de verkoop, een klant die dan toch nog een stuk in een ander maatje of bepaalde kleur wilde, kwam van een kale reis thuis," merkt Luyckx op. Daarnaast kregen de merken minder klanten over de vloer in hun winkels: “Er was ook al een grote voorzichtigheid merkbaar met betrekking tot het budget: er werd geklaagd over de algemene prijsstijging van levensnoodzakelijke uitgaven - brandstof, energie, boodschappen of auto’s. Het najaar was nochtans goed gestart maar vanaf de verstrengingen in november ging de verkoop weer achteruit, mét weerslag op de solden. Het eindresultaat was ongeveer hetzelfde als vorige winter."

“Tijdens de solden al hoorde je mensen zeggen dat ze koopjes lieten liggen met het oog op de nakende energieafrekening”

Wendy Luyckx

Inflatie: donkere wolk boven mooie zomer

“We voelen aan dat merendeel van de Belgische merken het nieuwe seizoen met een zeer positief gevoel start en uitkijkt naar een mooi voorjaar,” zegt Luyckx. “Men gelooft in een verbetering, dat feesten, huwelijken en communies weer zullen kunnen doorgaan. Er is opnieuw licht aan het einde van de tunnel en dat straalt feller dan vorig jaar. De vraag is enkel wanneer we de omikronvariant onder controle zullen hebben en de grote golf van besmettingen achter de rug is. Spreken we dan van eind februari, begin maart of nog later? Ondanks wat terughoudendheid voelt ook de consument dat de situatie beter wordt, hij durft weer wat meer kopen, heeft zin in nieuwe kleding, het nieuwe seizoen en mooi lenteweer, om zich op te kleden, vrij te zijn en weer normaal te functioneren.”

Naast de onvoorspelbaarheid van de pandemie is vooral de inflatie een onzekere factor in de voorspellingen: “Tijdens de solden al hoorde je mensen zeggen dat ze koopjes lieten liggen met het oog op de nakende energieafrekening. Merken vragen zich af wat de impact zal zijn van de hoge rekeningen die de consument in de bus zal krijgen en hoe hij zijn budget zal gaan verdelen. Gaan mensen hun geld eerder spenderen aan terrasjes en etentjes of reizen in plaats van aan mode? Ook: als je moet kiezen tussen gas of een jas, is het duidelijk wat voorrang zal hebben. Weinig mensen hebben een oneindig budget, ze zullen dus keuzes moeten maken. Je kan als merk dan nog zo je best doen, met de mooiste collectie, een aangename shopomgeving en het vriendelijkste personeel: als de consument niets wíl kopen, kan je daar niets aan doen. De vraag is dus of lifestyle en mode de dupe zullen zijn van de stijgende kosten?”

“Positief nieuws is voor de merken een godsgeschenk: er wordt naar geluisterd en neemt ongerustheid weg bij de consument”

Wendy Luyckx

Positieve berichtgeving

Daarnaast voelen de merken zelf ook de prijsstijgingen die ze zullen moeten doorrekenen aan de klant: “Bedrijven zitten zelf met de dubbele indexatie van de lonen, duurdere grondstoffen en transport én klanten die minder spenderen dan voor corona. Ze maken zich nog geen heel grote zorgen maar het houdt hen wel bezig. Zal de consument aanvaarden dat een jurk plots zo’n 7 à 8 procent duurder wordt? Moeten merken en winkels zelf hun marge verkleinen? Je kan niet om de prijsstijgingen heen, ze gaan van 8 tot 10 procent. Het moment is daar om de kosten door te rekenen want anders overleven de merken het niet … Hoe de consument hierop zal reageren, brengt onzekerheid en hij zal daarvoor een stuk ook in opgevoed moeten worden."

Luyckx pleit hierbij voor een positieve berichtgeving in de media: “Positief nieuws is nodig en zorgt voor vertrouwen bij de consument én de bedrijven. Virologen laten positieve geluiden horen, dat moet ook zo in de media worden gebracht. De extra kosten en besparingen zijn een feit maar er is ook de loonindexering. Daar mag ook over gesproken worden. Positief nieuws is voor de merken een godsgeschenk: er wordt naar geluisterd, het geeft zekerheid, vertrouwen en neemt ongerustheid weg bij de consument. Dat is echt heel belangrijk voor de sector." Een laatste issue ligt bij de uitlevering en productie, signaleert Luyckx: “Qua productie en transport verloopt alles redelijk goed, maar er waren wel extra investeringen nodig. Containers werden bijvoorbeeld een pak duurder en bedrijven moesten op zoek naar alternatieven zoals samenwerken met koeriersbedrijven. Het is belangrijk dat ook deze situatie snel normaliseert. De uitlevering verloopt vrij normaal, toch wat de Europese productie betreft. Merken die toch in Azië produceren moesten af en toe wel rekening houden met vertragingen en tijdig hun orders plaatsen. Het gaat dan meestal om tricot stoffen en knitwear uit China."

Feest voor kids en bridal?

Luyckx belicht ook even de categorieën kinder- en ceremoniekleding, die met andere specifieke problemen worstelden door het uitblijven van (trouw)feesten en communies. “Sommige kindermerken zijn collecties gaan verkleinen of hun strategie gaan bijsturen, bijvoorbeeld door het aanbod te beperken tot maat 128 en het oudere, meer concurrentiële segment, te laten vallen. Merken hebben keuzes moeten en ook durven maken, meer gaan focussen op baby’s bijvoorbeeld. Dat is ook een segment dat je niet hoeft af te prijzen, babykleding is minder seizoens- of trendgebonden. Sommige merken zijn dan weer meer gaan inzetten op online verkoop en zien dat het toch goed werkt. Wat vooral ook speelt in deze nichemarkt is het dalend aantal winkels voor kinderkleding, veel handelaars stoppen ermee. Er komen bovendien geen nieuwe retailers bij." Ook de merken voor bruids- en ceremoniekleding kijken uit naar het hernemen van de ‘normale’ feesten, al zal door de stijgende kosten ook een bruidsjurk duurder worden in de toekomst. “Dat zal ongetwijfeld een weerslag hebben op het inkoopgedrag van de bruidswinkels," meldt Luyckx. Ze tekent nog een andere evolutie op: “Het aantal multimerkenwinkels in dit segment neemt af. Bridal shops kopen minder verschillende merken aan en evolueren naar een breder aanbod binnen eenzelfde merk. Die tendens hangt samen met de aanwezigheid op sociale media: het vergroot de kans dat ze die ene jurk die de bruid op Instagram heeft gespot ook in de winkel hebben hangen." Tot slot is binnen het bruidssegment de export zo goed als volledig ingestort. Daarnaast speelt ook de Brexit hen parten, voor sommige merken één van de belangrijke afzetmarkten. “Merken kijken ernaar uit om terug fysiek op de beurzen aanwezig te kunnen zijn. Hun budgetten mogen dan kleiner zijn dan pre-corona, de drive om er echt te staan, is er. Ze durven er opnieuw over nadenken en de investeringen voor te doen. Tijdens de pandemie moesten merken terugvallen op het uitsturen van vertegenwoordigers of ervoor zorgen dat klanten naar hun showroom wilden afzakken. Bovendien konden veranderende coronamaatregelen makkelijk een stokje steken voor die afspraken. Het onderhouden van klantenrelaties heeft zowel fysiek als mentaal heel wat gevraagd van deze merken,” ziet Luyckx.

“Merken met een eigen atelier of productie in België of Europa hebben daar veel voordeel uit gehaald en zullen dat nog doen in de toekomst”

Wendy Luyckx

Herfst-Winter 22-23: back to normal?

“Het inkoopseizoen voor volgende winter is pas gestart maar de eerste indruk is toch al positief," rond Luyckx af, “Winkeliers kopen minder voorzichtig in maar ze stellen zich natuurlijk nog steeds vragen over de toekomst, vooral naar het najaar toe – waar corona de voorbije jaren steeds voor een domper op de winkelpret zorgde. Daarnaast is er ook de dreigende situatie in Oekraïne. Maar er wordt meer ingekocht door de winkels en de merken slaan ook weer meer voorraad in, de productie benadert stilaan het normale niveau van voor de pandemie. We zien wel dat merken met een eigen atelier of productie in België of Europa daar veel voordeel uit gehaald hebben en dat zullen doen in de toekomst. Dat geldt zeker en vast ook voor de bruidssector. Ze kunnen zo korter op de bal spelen en zijn flexibeler in hun leveringen." De merken staan alvast te popelen voor de terugkeer naar de normaliteit: “Er wordt uitgekeken naar een situatie die evalueert naar wat we nu in de UK, Ierland en Denemarken zien, zodat we terug naar het normale leven kunnen. Eens de mondmaskers afkunnen, zal dat ook weer een totaal ander gevoel geven. We zagen in oktober (toen ze kortstondig niet meer verplicht waren in de Belgische winkels, red.) dat het toch een weerslag had op het aantal shoppers. Shoppen zonder beperkingen én bij mooi lenteweer zal ongetwijfeld een positieve invloed hebben op de verkoop," voorspelt ze nog.

Over Creamoda

Creamoda is de Belgische modefederatie en vertegenwoordigt Belgische bedrijven/merken en producenten actief in mode, kleding en confectie. Daarnaast tellen ze ook agenten, strategische en commerciële partners en retailers onder hun leden. Algemeen directeur is Erik Magnus. Wendy Luyckx is, als verantwoordelijke voor de communicatie en PR, de spreekbuis van de organisatie. Elk jaar organiseren Creamoda en de federatie van zelfstandige retailondernemers Mode Unie de Week van de Belgische mode. De vierde editie van de campagne loopt van 10 tot 16 oktober 2022. Het doel is de consument nog meer bewust te maken van de voordelen van het kopen van Belgische mode en het belang van shoppen in een lokale modewinkel.

Coronavirus
Creamoda
FW22
SS22