• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • CEO VanHaren: ‘Het moet een schoenen warenhuis zijn’

CEO VanHaren: ‘Het moet een schoenen warenhuis zijn’

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Afgelopen week opende VanHaren haar flagshipstore aan de Nieuwendijk. Het pand waar de schoenenketen al langere tijd gevestigd was, onderging een grote verbouwing. Het drie etages tellende pand is op dit moment het grootste filiaal van de keten. Alle modellen uit het assortiment hebben een plek gekregen in de winkel. “Het moet een schoenen warenhuis zijn,” aldus Krein Bons, CEO van VanHaren.

“Als je hier niet kunt slagen, dan kun je nergens slagen,” zegt Bons lachend. De winkel is ruim opgezet en elk schoenmodel, zoals bijvoorbeeld de sandalen of de enkellaarzen, heeft een eigen gedeelte. De samenwerking met zangeres Ellie Goulding springt bijvoorbeeld meteen in het oog aan het begin van de winkel bij de damesschoenen.Vanwege de grote vraag naar sportschoenen heeft het sport-gedeelte de ruimte gekregen op de eerste en tweede verdieping. “Het zijn verschillende werelden waar je tussen navigeert,” licht Bons toe.

Krein Bons, VanHaren: “We zijn altijd in ontwikkeling”

De winkel aan Nieuwendijk is een van de winkels die een make-over is ondergaan. Eerder werd de winkel in Den Bosch al heropend en staan dit jaar nog acht verbouwingen op de planning. “Het gaat niet om elk schroefje dat precies gelijk zit. Elk pand is anders, maar de ervaring moet hetzelfde blijven.” Alles draait om de klant en als deze verandert, verandert de winkel mee. “We zijn altijd in ontwikkeling,” zegt Bons. Hij benadrukt de individualiteit van elke VanHaren winkel, maar ook het personeel en het assortiment dat de echte VanHaren-ervaring compleet maakt. “Het is niet alleen de gastvrijheid, maar ook gastblijheid,” voegt hij lachend toe.

De gastvrijheid en service in zijn winkels ziet Bons als onderdeel van de kracht van de keten. Daarnaast is hij trots op de kwaliteit van al het schoeisel. “Bijvoorbeeld de collectie van Ellie Goulding. Als je die in een warenhuis tussen de Gucci schoenen zet, zul je het verschil niet merken.” Duits moederbedrijf Deichmann heeft zelfs eens zo’n test gedaan, voegt hij toe. “We willen voor iedereen een goede schoen aan kunnen bieden. Ook als je niet zoveel te besteden hebt, kun je bij ons terecht.”

Geen uitbreiding naar andere markten voor VanHaren

De eerste Belgische winkel van de keten is sinds anderhalve week een feit. “De vraag kwam in Maastricht en Breda steeds naar voren: “Waarom kan ik nog geen VanHaren schoenen in België kopen?,” vertelt Bons. Voor VanHaren was de Belgische markt een makkelijke overstap. “Ons eigen assortiment doet het daar ook heel goed. Ze houden wel meer van “bling bling”, die zet je dan voor in de winkel.”

Maar uitbreiden naar andere markten staat voor VanHaren niet op de planning. Moederbedrijf Deichmann uit Duitsland heeft met andere merken uit het portfolio al andere markten betreden zoals bijvoorbeeld Zwitserland. Het moederbedrijf is wereldwijd in 23 landen al actief.“Dat is centraal geregeld. België sloot het meeste bij VanHaren aan, dat voelde natuurlijk.”

Beeld: VanHaren Facebook

Van Haren
VanHaren