‘Bezoekersaantallen shoppingcenters in november weer op niveau pre-corona’
bezig met laden...
De Belgische shoppingcenters hebben de zomer afgerond met een vijfde meer bezoekers en een omzetplus van 20 procent, zo meldt Ceusters, beheerder van diverse shoppingscenters in België. Het gaat zelfs zo goed dat Ceusters verwacht dat in november de bezoekersaantallen van pre-corona worden geëvenaard.
“De zomer heeft het verrassend goed gedaan. Er kwamen meer versoepelingen, de vaccinatiegraad speelde een rol maar ook het slechte weer zorgde ervoor dat het fysieke winkelen het beter deed,” aldus Toon de Meester van Ceusters, in het persbericht. “Daarnaast hunkerden we met z’n allen naar ‘funshoppen’. Rustig met partner, vrienden of familie winkelen zonder dat we op ons horloge moeten kijken of ons moeten registreren.”
Afgelopen weken werd duidelijk dat de mondmaskerplicht per 1 oktober in winkels verdwijnt en dat ook een coronapas nog niet in de retail verplicht wordt gesteld. “Er blijven veel onduidelijkheden qua besmettingen, mondmaskerplicht en maatregelen maar als dit allemaal zou meevallen de komende weken, zouden we tegen november opnieuw op het niveau van voor corona moeten zitten. Dat is vooral voor de retailers goed nieuws want velen van hen dragen nog steeds de verliezen van de afgelopen maanden mee.”