• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Beter winterseizoen voor modewinkeliers, verwachtingen voor solden gematigd

Beter winterseizoen voor modewinkeliers, verwachtingen voor solden gematigd

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Het was een goed najaar voor Belgische zelfstandige modewinkeliers: 22 procent van hen zegt dit winterseizoen meer verkocht te hebben dan vorig jaar en 35 procent evenveel als vorig jaar. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Marketing Development in opdracht van ondernemersverenigingen Mode Unie en Unizo. Aan het onderzoek namen 209 winkeliers deel.

Niet elke winkelier kon plussen noteren: de overige 43 procent geeft aan minder verkocht te hebben dan in 2018 en de omzet daalde gemiddeld met 3,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Toch pakt het najaar voor de meesten positief uit. Volgens ModeUnie en Unizo heeft het warme herfstweer de winterverkoop parten gespeeld, maar heeft de meerderheid van de winkeliers hier wel rekening mee gehouden bij de inkoop en eindigen winkeliers aan de vooravond van de solden met minder stock.

Isolde Delanghe, directeur van ModeUnie, stelt daarnaast in het persbericht: “De voortdurende kortingsacties het hele jaar door zorgen ervoor dat een bepaalde groep consumenten van korting naar korting holt, wat de omzet bij moderetailers doet dalen. Gelukkig zien we ook dat een groeiende groep consumenten zich bewust wordt van het feit dat dergelijke negatieve prijsspiraal nefast is voor het diverse modelandschap. Zij zetten bewust in op winkelhieren (in België verkozen tot woord van het jaar, red.) en vinden het kennen van een correcte prijs belangrijk.”

De verwachtingen voor de solden, die op 3 januari van start gaan, zijn gematigd. 67 procent van de modehandelaren verwacht een vergelijkbare soldenverkoop als in januari 2019, 28 procent verwacht minder te verkopen dan vorig jaar. Gemiddeld wordt de soldenverkoop 2,4 procent lager geschat dan vorig jaar. Die schatting is evengoed positiever dan de jaren daarvoor. De temperaturen dalen immers weer, en dat kan consumenten aansporen om toch nog in die dikke trui of warme jas te investeren.

Zelfstandige modehandelaren starten de solden meestal met een korting van dertig procent.

Beeld: FashionUnited

Mode Unie
Solden
UNIZO
winterseizoen