• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • België verkiest ‘winkelhieren’ als woord van het jaar

België verkiest ‘winkelhieren’ als woord van het jaar

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

’Winkelhieren’ is gekozen tot woord van het jaar 2019. Dit maakt woordenboek Van Dale bekend. Winkelhieren is als woord in het leven geroepen om mensen aan te moedigen zoveel mogelijk bij lokale bedrijven en winkels te kopen.

Het woord werd voor het eerste gebruikt afgelopen zomer toen brancheorganisatie Unizo een campagne opzette rondom het woord. Unizo (De Unie voor Zelfstandige Ondernemers) wilde een positieve campagne om een boost te geven aan de lokale economie en het gedrag van de consument te veranderen. “Wie winkelhiert kiest er bewust voor om geld uit te geven in een zaak van bij ons,” aldus de website van Unizo.

Winkelhieren eindigde op nummer één, ‘klimaatspijbelaar’ en ‘egelwegel’ eindigde op de tweede en derde plek. Met klimaatspijbelaar wordt een leerling bedoelt die spijbelt van school om de politiek te attenderen op de klimaatproblematiek. Egelwegel staat voor een doorgang tussen twee tuinen voor egels.

UNIZO
winkelhier
winkelhieren
woord van het jaar
woord van het jaar 2019