Belgische e-commerce wordt steeds groter, zo blijkt uit de BeCommerce Shopping100. De webshops doen het steeds beter ten opzichte van hun buitenlandse concurrentie, zo wordt gemeld in het persbericht. De top honderd is gebaseerd op de digitale voetafdruk van de winkels, wat volgens BeCommerce een ‘sterke indicator is voor hun marktprestaties’.

Belgische webwinkels doen het steeds beter ten opzichte van vorige jaren en ‘kruipen zo dichter bij ‘best-in-class-webshops’ als Ikea en Netflix. “De kledingsector met sterke Belgische bedrijven als Torfs en JBC, vertegenwoordigt maar liefst een vierde van de webshops op de lijst en blijft zo de grootste hap in e-commerce bedrijven innemen,” aldus BeCommerce.

De top honderd is samengesteld door middel van het beoordelen van webwinkels op acht parameters. Zo is onder andere gekeken naar het aantal bezoekers, site maturity, de drie belangrijkste afzetmarkten en de Search Engine Results Page (waar de webwinkel naar voren komt wanneer gezocht wordt binnen bijvoorbeeld Google).

“In de Shopping100 zien we dat de meeste webwinkels van Belgische bodem voornamelijk in België, Nederland en Frankrijk bezocht worden, aldus Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce, in het bericht . Een belangrijke reden hiervoor is tweetaligheid van vele Belgische webshops: een verbreding hiervan met een Engelse versie kan hen helpen een internationale markt aan te boren, wat belangrijk is voor omzetcijfers op lange termijn. De inzet van extern kapitaal is vaak cruciaal en een voorwaarde om voor te blijven op de concurrentie, grenzen te verleggen en drempels te verhogen.”

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN